Voormalige Formule 1 auto’s als tweedehandsje te koop
Het Britse bedrijf TDF heeft een aantal voormalige F1-bolides van Team Marussia en Sauber op de kop getikt om ze een tweede jeugd te bezorgen. Ze zijn binnenkort voor iedereen te koop, mits je genoeg geld meebrengt.
Voor veel mensen blijft het een droom om eens met een échte Formule 1 auto te kunnen rijden, maar de Britse racespecialist TDF (Tour-de-Force Power Engineering) wil daar verandering in brengen. Enkele raceauto’s uit het F1-seizoen 2011-2012 worden momenteel omgebouwd om ze binnenkort te kunnen aanbieden op de occasionmarkt.
Wat je krijgt
Concreet gaat het om herziene versies van de Sauber C31 (uit 2012) en de uit 2011 stammende MVR02 van Team Marussia, wagens die onder meer bestuurd werden door Sergio Perez, Kamui Kobayashi en Jerome D’Ambrosio. Het chassis, de ophanging en de remmen zijn nog origineel, alleen de motor wordt vervangen om de onderhoudskosten (enigszins) binnen de perken te houden.
Niet dat je daarmee een flauw aftreksel van de hoogtoerige 2,4 liter-V8 gepresenteerd krijgt, want de door tuner Mountune geleverde 1,8 liter turbo-benzinemotor is nog steeds goed voor 600 pk en een sprint van 0 tot 100 km/u in minder dan 2 seconden. Dankzij het meegeleverde DRS-systeem (Drag Reduction System, een beweegbare achterspoiler die destijds het aantal inhaalmanoeuvres moest verhogen) loopt de topsnelheid op tot meer dan 320 km/u.
Volgens de Britten behoudt de TDF-1 daarmee zowat 90 procent van de sensaties van een échte F1-wagen, met laterale krachten van 4 g in bochten en zelfs 4,5G tijdens het remmen. Om die reden wordt de TDF-1 niet alleen met drie sets originele Pirelli-banden (soft, medium en hard) geleverd, maar ook met een racecursus op het circuit. Dat is ook de enige plek waar de auto de weg op mag, want goedkeuring voor gebruik op de openbare weg zit er niet in.
Prijzig
Er is nog meer slecht nieuws: het prijskaartje. Hoewel TDF nog geen officiële prijs heeft gecommuniceerd, mag je – gezien het feit dat er maar een beperkt aantal competitiewagens gebouwd zijn – rekenen op een totale investering van zo’n 1,7 miljoen euro.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Deze flitspalen blijken ware ‘melkkoeien’: ‘Ik hou niet meer bij hoeveel boetes ik hier heb gekregen’
De twee flitspalen bij de Haringvlietbrug hebben zich ontpopt tot ware boetemachines. De apparaten zetten dagelijks gemiddeld zo’n 250 hardrijders op de kiek, valt op te maken uit cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). -
Rekeningrijden in 203027
Automobilisten moeten betalen voor elke gereden kilometer, ook als het buiten Nederland is
Automobilisten moeten vanaf 2030 gaan betalen voor elke kilometer, waar of op welk tijdstip ze die ook rijden. Ook in het buitenland gereden kilometers tellen dan mee. Dat is het plan dat het kabinet voor ogen heeft met rekeningrijden. -
Ferrari Roma: La Dolce Vita
Ferrari heeft zijn nieuwe coupé met midden-voormotor onthuld: de Roma. Volgens het merk is hij ,,een moderne interpretatie van de zorgeloze en heerlijke lifestyle van het Rome uit de jaren 50 en 60: La Dolce Vita.‘’ -
3
Verbod op geheime ruimte in auto's om vervoer van drugs en wapens tegen te gaan
Het wordt illegaal om in een vervoermiddel, zoals een auto of vrachtwagen, een geheime ruimte te maken die is bestemd voor opslag of vervoer van wapens en drugs. Dat blijkt uit een geplande wijziging van het Wetboek van Strafrecht, die vandaag openbaar is gemaakt. -
PREMIUMKoken & Eten
Granola supergezond? Als je dit erin doet, krijg je alsnog een suikerpiek (en dip)
Granola is een van de populairste ingrediënten bij het ontbijt. Wie granola kiest, denkt ook automatisch gezond bezig te zijn, maar klopt dat wel? Alles hangt af van de mix van de ingrediënten in de granola en hoe je die klaarmaakt, vindt chef en voedingsdeskundige Sandra Bekkari.
-
Red Bull gaat eigen supersportwagen bouwen, er is alleen één probleem
Red Bull gaat 50 supersportwagens bouwen die ruim 5 miljoen euro per stuk moeten kosten. Er zit alleen één nadeeltje aan de auto: je mag er niet de openbare weg mee op. -
Energierekening
Valentijn (38): ‘Een groot deel van mijn energiekosten wordt vergoed door mijn werkgever’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Valentijn (38) uit Leeuwarden. -
podcast
Corina: ‘Ik was blij met de diagnose, er is geen grotere hel dan onverklaarbare kinderloosheid’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen.