Kaart in een tachograaf.
Volledig scherm
Kaart in een tachograaf. © ANP

‘Vrachtauto’s hebben geijkte snelheidsmeters, dus rijden niet te hard’

VRAAG & ANTWOORD,,Een lezer klaagde laatst in uw rubriek over te hard rijdende vrachtwagenchauffeurs. Ik wil hier even bij opmerken dat alle vrachtauto’s zijn uitgerust met een geijkte tachograaf (snelheidsmeter) en een begrenzer. Die tachograaf wordt elke twee jaar geijkt en is verzegeld. Ook de snelheidsbegrenzer is geijkt. De tijd dat vrachtwagens harder rijden dan 90 km/u is voorbij, op een paar cowboys na. Maar de snelheidsmeter van een personenauto is niet geijkt en daar is een afwijking echt niet ongewoon. Hierdoor krijgen sommige bestuurders van personenauto’s wellicht de indruk dat veel vrachtauto’s te hard rijden”, meldt lezer Sebastiaan de Jongste. 

  1. ‘Wordt de snelheid van vrachtwagens niet gecontroleerd?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Wordt de snelheid van vrachtwa­gens niet gecontro­leerd?’

    ,,De maximumsnelheid voor vrachtauto’s is in Nederland 80 km/u, maar er rijdt geen vrachtwagen onder de 90. Sterker nog, 30 procent van de trucks rijdt zelfs tussen de 95 en 100 km/u. Wordt dit gedoogd of wordt er niet op gecontroleerd?” vraagt lezer Harry van Dongen. ,,Als ik met mijn personenauto 5 km/u te snel rijd, ben ik de klos. Bij betere handhaving zouden die vrachtwagenchauffeurs dagelijks een proces-verbaal ontvangen.”
  2. ‘Suikerbieten op de weg: waarom zijn volle vrachtwagens niet afgedekt?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Suikerbie­ten op de weg: waarom zijn volle vrachtwa­gens niet afgedekt?’

    ,,Bij ons in het noorden van het land is in het najaar altijd de suikerbietencampagne”, schrijft lezer Bart Gigi. ,,Duizenden vrachtwagens rijden af en aan met een volle laadbak, met als gevolg dat er op elke straathoek, rotonde en op-/afrit van de snelweg bieten liggen. Waarom word het gedoogd dat deze chauffeurs hun lading niet afdekken? De gewone burger krijgt direct een boete zonder het groene netje over zijn aanhanger. Je zou maar zo’n biet op je motorkap of als motorrijder onder je wiel krijgen.”
  1. ‘Wegbeheerders maken een potje van uitritten woonerf’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Wegbeheer­ders maken een potje van uitritten woonerf’

    ,,Vorige week beantwoordde u een vraag over voorrangsregels bij het verlaten van een woonerf. Dit hangt af van hoe de aansluiting op het onderliggende wegennet is. Als het woonerf met een juiste uitritconstructie aansluit, moet je inderdaad voorrang verlenen. Maar veel wegbeheerders hebben dit niet goed ingericht en dan ontstaat een andere situatie. Volgens de rechter is een uitrit pas goed ingericht als het voor beide partijen duidelijk is dat het een uitrit betreft. Dat betekent aan beide zijden uitritblokken. Veel uitritten hebben echter alleen aan de hoofstraatzijde uitritblokken en aan de zijde van het erf talud-markering of zelfs geen niveauverschil. Dan heeft degene die het erf uitkomt gewoon voorrang, aldus de rechter. Wegbeheerders maken er nogal een puinhoop van”, aldus lezer Harry Diller.
  1. Sneltest voor scholieren, Gymnasium Apeldoorn trapt proef af
    Play

    Sneltest voor scholieren, Gymnasium Apeldoorn trapt proef af

  2. Bekende Urker  tweeling: 'Urk wordt onder een loep gelegd'
    Play

    Bekende Urker tweeling: 'Urk wordt onder een loep gelegd'