VW wil nu ook dé elektro-auto voor het volk maken
Volkswagen zorgde ervoor dat Europa mobiel werd met de introductie van de Kever, die letterlijk een auto voor het volk werd. Zeventig jaar later beweert het merk datzelfde te gaan doen met de elektrische auto.
'Wir können das', oftewel: 'dat kunnen wij'. Zo luidt de boodschap van Volkswagen als het gaat om het bouwen van de ID - een elektrische auto voor het volk. Om te helpen een wereldwijde doorbraak voor de e-auto te realiseren, zijn volgens VW betaalbare voertuigen en een praktische laadinfrastructuur nodig.
Aan het einde van volgend jaar zal volgens Thomas Ulbrich, bestuurslid van de E-mobility Board, de eerste 'elektrische auto voor het volk' operationeel zijn. Tegen 2020 wil de Duitse fabrikant 150.000 betaalbare e-auto's verkopen. Vijf jaar later zouden het zelfs meer dan een miljoen auto's per jaar moeten zijn. ,,We voeren als volumemerk e-mobiliteit van de niche naar mainstream", aldus Ulbrich.
En al klinkt het als grootspraak: feit is wel dat ook de segmenten van de MPV en SUV pas ontploften toen de Touran en Tiguan werden geïntroduceerd. De technologische ruggengraat van de aanval met de betaalbare elektrische auto is het modulaire E-Drive platform MEB, waarop volgend jaar de Volkswagen ID als eerste echt elektrische voertuig zal worden geproduceerd.
,,Het MEB-platform is qua vooruitgang vergelijkbaar met de overgang van de kever naar de Golf", aldus Ulbrich. Het is niet een aangepast onderstel van een auto met verbrandingsmotor, zoals nu bij de E-Golf, maar vanaf het begin ontwikkeld voor puur elektrische auto's. Dit maakt niet alleen een volledig nieuwe voertuigarchitectuur mogelijk, maar ook een verscheidenheid aan ontwerpconcepten op één en hetzelfde platform.
Het spectrum varieert van een compacte SUV tot een grote luxe sedan en een personenbusje. Maar het wordt tevens de basis van vele elektrische auto's van de merken Audi, Seat, Skoda en de VW-bedrijfswagens. ,,Het onderstel is de basis voor meer dan tien miljoen elektrische auto's in de eerste golf ", zegt Thomas Ulbrich. ,,Tegen het einde van 2022 zijn 27 MEB-modellen gepland."
Natuurlijk onthult Wolfsburg nu nog niet hoeveel de auto's moeten kosten, maar op dit moment verwachten ze prijzen die vergelijkbaar zijn met die van een dieselmodel. VW heeft immers altijd gezegd e-cars 'voor miljoenen, niet voor miljonairs' te produceren. Voor Thomas Ulbrich is dit de kern van het merk Volkswagen: ,,Innovatieve technologieën beschikbaar maken voor een breed publiek. Dat was het geval met de Kever, het is hetzelfde met de Golf van vandaag en dat zal in de toekomst ook voor de ID gelden. "
Dankzij het modulaire ontwerp kunnen de kleinere en grotere ID-modellen worden voorzien van verschillende vermogensniveaus, elk met een ander bereik van 330 tot 550 kilometer. Bovendien is het systeem snelladend en kan het worden opgeladen via speciale laadstations met maximaal 125 kW in 30 minuten tot 80 procent.
Ontvang elke dag gratis het laatste nieuws over auto's en mobiliteit: volg onze autoredactie op Facebook https://www.facebook.com/ADnlAuto/
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Ongemak over donorconceptie van je kind? ‘Leg uit dat iedereen erbij hoort, ook de donor’
Ouders die een kind krijgen met hulp van een spermadonor kampen met psychosociale problemen wanneer zij onvoldoende steun en begeleiding krijgen als het kind er eenmaal is. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van het Amsterdam UMC. Heterostellen, lesbische stellen en alleenstaande moeders lopen in de opvoeding regelmatig tegen dingen aan waarbij ze professionele hulp en contact met lotgenoten missen. -
Zo verdwijnen je WhatsAppberichten automatisch
Wil je voorkomen dat jouw berichten voorgoed terug te vinden zijn door (oud-)gesprekspartners? Of wil je wat opslagruimte vrijhouden op je smartphone? WhatsApp kan nieuwe berichten na een bepaalde tijd automatisch laten verdwijnen. -
PREMIUMRECONSTRUCTIE
Na het tweede telefoontje heeft Rijkswaterstaat een levensgroot probleem: afsluiten die tunnel!
Twee late ziekmeldingen en de hele ochtendspits in de Rotterdamse regio liep in de soep. De urenlange afsluiting van de Ketheltunnel veroorzaakte flinke files in de regio. Overmacht, zegt Rijkswaterstaat. Amateurisme, zeggen critici. -
PREMIUM
Dit zijn de risico’s als een elektrische auto te water raakt
Wat moet je doen als een elektrische auto in het water belandt? ‘De kans dat je geëlektrocuteerd wordt door een beschadigd accupakket is erg klein, maar er zijn wel degelijk gevaren’. Dit zijn de beste tips in geval van nood. -
AUTOTEST
Test Hyundai Kona Electric: kleine SUV met grote kwaliteiten
Om de snel groeiende concurrentie weer aan te kunnen, kreeg de Hyundai Kona een opfrisbeurt. Zeker de elektrische versie verdient een plekje op de shortlist. Tenzij je veel spullen of grote passagiers wilt meenemen.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Een bon voor een te brede auto?
‘Bij wegwerkzaamheden is een van de rijstroken vaak verboden voor auto’s die meer dan 2 meter breed zijn. De meeste moderne, grote auto’s zijn echter van spiegel tot spiegel vrijwel zeker meer dan 2 meter breed. Wat zegt de politie of de verzekering bij een ongeval met zo’n te brede auto?’, vraagt lezer Rik Koorenhof in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
PREMIUM
Bedrijf rijdt weg kapot en mag op kosten van belastingbetaler alles opknappen: ‘Daar vind ik wat van’
‘Een beloning voor slecht gedrag’, zo noemt oud-raadslid en -wethouder Robèrt Smits het feit dat firma Olieman in opdracht van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk de Oudeweg in Reeuwijk gaat opknappen. -
Superbespaarder
Jasmina: ‘Door onze buffer hebben we het altijd gered en geen dag zonder eten gezeten’
Sommige mensen kunnen enorm goed met geld omgaan. Of ze nu veel of weinig hebben, ze zijn creatief en mét resultaat. Hoe doen ze dat toch? Elke week laten we hier een superbespaarder aan het woord. Deze keer Jasmina Borgeld (36), die van haar moeder leerde om creatief met geld te zijn.