‘Waar is die rubberen strip onder auto’s gebleven?’
VRAAG & ANTWOORD‘Vroeger zag je van die rubberen flapjes onder auto’s hangen’, schrijft lezer Lennie van Leeuwen in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Waarom zie je die niet meer? Had het te maken met onweer?’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Zo’n rubberen stripje was vroeger een populair accessoire en verbond het chassis met het wegdek. Het was vooral bedoeld om wagenziekte te voorkomen. Dankzij het directe contact met de weg, zouden mensen minder gauw misselijk worden. Maar wagenziekte wordt vooral veroorzaakt doordat de hersenen complexe informatie (gevoel van beweging, snel wijzigend beeld) niet kunnen verwerken. Ook het evenwichtsorgaan kan daarbij een rol spelen. Uiteindelijk zijn vrijwel alle automobilisten tot de conclusie gekomen dat zo’n stripje echt niet werkt.
Inderdaad dachten veel mensen ook dat zo’n strip zou helpen bij statische elektriciteit of zelfs blikseminslag in de auto. Het zou dan de elektrische lading naar de aarde weg laten vloeien. Het wetenschappelijk bewijs voor dit alles is echter nooit geleverd.’
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Polderwegen moeten verboden worden voor lawaaierige motoren, als het aan deze club ligt
Tony Hardenberg roept namens de Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorfietsen (Nefom) op tot het houden van pilots met afsluitingen tijdens het motorseizoen, om een einde te maken aan de geluidsoverlast.Gouda, Alphen aan den Rijn, Woerden -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom gaan veel trekkers onverlicht de weg op?’
,,Het valt mij op dat trekkers vrijwel nooit verlichting aan hebben, zelfs niet wanneer er grote apparaten aan vast zitten”, schrijft lezer P. Kolsema in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ,,Ik vind het gevaarlijk omdat ze dan meer ruimte nodig hebben. Zou het niet verstandiger zijn om wettelijk te verplichten dat tractoren altijd verlichting moeten voeren? Hoe is dat nu geregeld?” -
Volkswagen komt met elektrische auto voor het volk: ID.2 kost nog geen 25.000 euro
Elektrisch rijden moet voor iedereen bereikbaar worden, vindt Volkswagen. Daarom komt het merk binnen twee jaar met een elektrische gezinsauto die nog geen 25.000 euro zal kosten: de ID.2. Later volgt nog een model onder de 20.000 euro. -
Is zout nou wel of niet slecht voor je bloeddruk?
Over de hoeveelheid keukenzout die we gebruiken, is veel te doen. Toch heeft zout ook belangrijke functies, zegt voedingsdeskundige Karine Hoenderdos. In deze rubriek beantwoordt ons panel aan deskundigen elke week een lezersvraag over voeding, gezondheid of relaties. -
PREMIUM
Hoge WOZ-waarde? Die kun je in sommige gevallen ook slim benutten
De nieuwe WOZ-waarde ligt weer in de bus bij Nederlandse huiseigenaren. Deze door de gemeente bepaalde woningwaarde wordt gebruikt in de berekeningen voor diverse belastingen. Vind je de WOZ-waarde te hoog, dan kun je bezwaar maken. Maar je kunt hem ook slim benutten.
-
PREMIUM
‘Leukemie is vaak domme pech, zelfs mensen die supergezond leven kunnen het krijgen’
De termen leukemie, bloedkanker en beenmergkanker worden vaak over één kam geschoren. Maar het gaat hier dus niet over één en dezelfde vorm van kanker. Sébastien Anguille, hoogleraar hematologie aan de Universiteit Antwerpen (UA) en hoofd hematologie van het UZ Antwerpen (UZA), geeft duiding. Hoe kan je herkennen of je leukemie hebt? En wat zijn de overlevingskansen? -
-
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Kan ik een dashcam ook thuis gebruiken?’
,,Zo’n dashcam, kun je die ook als camera gebruiken om vanuit huis je auto in de gaten te houden?”, vraagt lezer Anton Theunissen. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom moet je altijd vier automatten tegelijk kopen?’
,,Waarom kun je alleen matten als viervoudige set kopen en niet alleen de mat links voor, die het meest slijt?”, vraagt lezer Ron Sebok.