Volledig scherm
© Audi

Waarom Audi's elektrische e-Tron in de VS veel minder ver komt dan in Europa

Audi's e-Tron valt door de mand volgens de verbruikscijfers van de Amerikaanse EPA-norm. De auto komt daar bijna 100 kilometer minder ver dan bij de Europese WLTP testmethode. 

Dat de verbruiksnormen voor wat betreft de WLTP-norm niet helemaal realistisch zijn, weet menig bezitter van een Audi e-Tron of Jaguar I-Pace al uit eigen ervaring. In de praktijk komen de auto's op een volle lading veel minder ver dan wordt voorgespiegeld. De kans bestaat dat de Amerikaanse norm van het Environmental Protection Agency (EPA) dichter bij de waarheid zit. Audi's e-Tron komt daarmee bijna 100 kilometer minder ver.

In Europa heeft Audi‘s nieuwe, compleet elektrische e-tron met een accu van 90 kWh een bereik van 417 kilometer volgens de officiële WLTP-norm. In de Verenigde Staten komt de auto volgens de daar geldende EPA-norm slechts 328 kilometer ver. In de testcyclus zit wel een bepaalde waarde verwerkt voor het stroomverbruik van airconditioning en overige accessoires, wat het beeld iets vertekent. 

Desondanks doen de concurrenten van Audi het beter onder dezelfde omstandigheden. De Jaguar I-Pace komt volgens dezelfde norm 376 kilometer ver met een accu van 90 kWh. De elektrische Kia e-Niro haalt met 64 kWh een afstand van 385 kilometer en de Tesla Model X haalt in de EPA-cyclus 475 kilometer met een accu van 100 kWh. Dat is bijna 150 kilometer meer dan de e-Tron.

  1. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.
  2. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”