Volledig scherm
Crash tussen een Lego-Porsche en -Bugatti © ADAC

Waarom de Duitse ANWB botsingen nabootst met Lego-auto’s

Kan een crash nauwkeurig digitaal worden gesimuleerd? Dat vroeg de ADAC, de Duitse evenknie van de ANWB, zich af. Ze berekenden de impact op een computer en keken vervolgens of de data overeenkomen met de werkelijkheid. Het antwoord is: nee.

Is de rekenkracht van moderne computers goed genoeg om een crashtest perfect te simuleren? Dat vroegen de ADAC en een Duits computerblad zich af. Als testobjecten werd gekozen voor twee Lego-auto’s: een Porsche 911 GT3 RS zou zich in de zijkant van een Bugatti Chiron moeten boren.

Volledig scherm
GT3 RS van Lego © ADAC

De auto's, gebouwd op een schaal van 1 op 8, bestaan gezamenlijk uit ongeveer 6300 onderdelen. Specialisten van de simulatiespecialist Dynamore hadden de kenmerken van alle onderdelen in een softwareprogramma vastgelegd. Vervolgens werd de crash met uiterst hoogwaardige computers in Stuttgart gesimuleerd. 

Volledig scherm
Lego-Bugatti © ADAC

Tijdens de echte crashtest met de Lego-auto's in het technisch centrum van de ADAC in het Beierse stadje Landsberg, raakte de 911 GT3 RS de B-stijl van de Chiron met 60 km/u. De impact is verwoestend en beide auto's spatten uiteen in duizenden stukken. Verschillende hogesnelheidscamera’s namen de crash op met maximaal 1000 beelden per seconde. 

Volledig scherm
Bijna geen steen bleef op de andere © ADAC

Het resultaat van de echte crash verraste de experts enorm. Er bleef bijna geen steen op elkaar. De digitale simulatie toonde veel minder impactschade. Na het vergelijken van gesimuleerde en echte crash, trok de ADAC een duidelijke conclusie: simulaties zijn belangrijk om te besparen op geld en materialen, maar voor een realistisch schadebeeld zijn echte crashes onmisbaar.

  1. Ruiten sneuvelen bij presentatie ‘onverwoestbare’ truck Tesla

    Ruiten sneuvelen bij presenta­tie ‘onver­woest­ba­re’ truck Tesla

    Het Amerikaanse automerk Tesla heeft afgelopen nacht een wel heel aparte auto onthuld. Met de elektrische Cybertruck, die is voorzien van ‘onkrasbaar plaatwerk’ en gepantserd glas (dat overigens brak tijdens de presentatie), wil topman Elon Musk de extreem traditionele wereld van de grote pick-ups op z’n kop zetten. Fans en critici hebben hun twijfels: komt deze bizarre Tesla er echt of haalt Musk een grapje met ons uit?