Waarom deze supersterke stekker-Ford eigenlijk geen Ford wil zijn
Waar veel concurrenten vooral elektrische auto’s introduceren voor het grote publiek, richt Ford zich met de nieuwe Mustang Mach E op een wat sportiever type koper dat graag anders wil zijn dan de rest. De nieuwe topversie, de Mach E GT met maar liefst 465 pk (342 kW), is daar het overduidelijke bewijs van.
Het lijkt wel alsof hij vooral geen Ford mag heten: vrijwel nergens op de Mustang Mach E kan je de beroemde merknaam van de Amerikaanse autofabrikant terugvinden. Het ovaaltje staat hooguit op wat onderdelen en in de inscripties op de ruiten. Verder wil Ford met deze elektrische auto vooral geen ‘gewoon’ model introduceren: dit moet een bovengemiddeld sportieve EV zijn, die uit een ander vaatje tapt dan bijvoorbeeld de Volkswagen ID.4 en de Skoda Enyaq die zich vooral op praktisch ingestelde autokopers richten. Al haast Ford zich om te zeggen dat de Mach E ruimer is dan je door z’n rond aflopende daklijn zou vermoeden.
Zelfs op de website van Ford vind je de Mach E niet tussen de modellen voor Jan Modaal, maar tussen de ‘Perfornamce Cars’. Die positionering wil Ford nu extra benadrukken door de aankondiging van een extra sportieve en krachtige topversie. Die luistert naar de naam Mustang Mach E GT en komt met een maximum vermogen van 465 pk eerder in het vaarwater van de sterkste Tesla Model Y. Die ‘Performance AWD’ levert namelijk 462 pk (340 kW), terwijl de aangekondigde GTX-versie van de Volkswagen ID.4 en de iV-RS variant van de Skoda Enyaq waarschijnlijk niet verder komen dan zo’n 350 pk.
3,7 seconden
Met twee elektromotoren (eentje voor, eentje achter) en een maximale trekkracht van een indrukwekkende 820 Newtonmeter zou de Mach E GT goed zijn voor prestaties die vergelijkbaar zijn met die van de Tesla. Ford belooft een sprinttijd van nul naar honderd van 3,7 seconden, identiek aan de beloofde cijfers van de sterkste Model Y. De topsnelheid van de GT ligt op 200 kilometer per uur, terwijl je op het accupakket van 98 kilowattuur zo’n 500 kilometer moet kunnen rijden zonder bij te laden.
Hoewel we de prijzen van de Mach E GT nog niet weten voor Nederland, zal het topmodel niet heel bereikbaar worden. Tesla rekent voor de Model Y namelijk ook een dikke 70.000 euro. Gelukkig heeft Ford ook voordeligere versies van de elektrische Mustang-crossover in de etalage: de prijslijst begint bij zo’n 45.000 euro voor de variant met het accupakket van 75 kWh, een vermogen van 258 pk en achterwielaandrijving. Vierwielaandrijving is ook mogelijk op alle versies.
Grabber Blue
Om de GT-versie af te laten wijken van de overige Mach E-varianten, biedt Ford het sterkste model aan in twee kleuren die voor de ‘mindere goden’ niet beschikbaar zijn. De tinten ‘Grabber Blue’ en ‘Cyber Orange’ vallen allebei in ieder geval behoorlijk op. Verder beschikken de GT’s over aangepaste logo’s, hebben ze een andere neus in een contrasterende tint en ontwikkelde Ford aparte 20-inch lichtmetalen wielen. Bovendien staat de sterkste Mach-E standaard op een adaptief MagneRide-onderstel dat zich aanpast aan de rij- en wegomstandigheden.
Ford kondigde eerder aan dat de Mach E nog dit jaar leverbaar zou worden, maar de introductie van de elektrische auto is uitgesteld vanwege de impact van de coronapandemie. Nu verwacht de Nederlandse importeur dat de eerste exemplaren begin volgend jaar naar hun eigenaren gaan. Er zouden al zo’n 1800 mensen een Mustang Mach E hebben besteld zónder een kilometer in de nieuwe Ford te hebben gereden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM1
Dankzij deze uitvinding zien automobilisten je nooit meer over het hoofd op het zebrapad
Een oversteekplaats die oplicht zodra voetgangers en fietsers er gebruik van maken: dat is een gloednieuwe uitvinding van BAM Infra Nederland uit Gouda. Die moet ervoor zorgen dat bestuurders deze kwetsbare verkeersdeelnemers niet meer over het hoofd zien. -
Absurd! Deze elektrische auto heeft maar liefst 1400 pk
Dat elektrisch rijden niet saai hoeft te zijn, bewijst Ford met de Mustang Mach-E 1400, een racewagen die maar liefst 1400 pk sterk is. -
Teleurstelling voor leaserijders: elektrische Ford Mustang Mach-E komt pas volgend jaar naar Nederland
De Nederlandse leveringen van de elektrische Ford Mustang Mach-E zijn uitgesteld naar begin 2021. Door het coronavirus is de productie uitgesteld, waardoor de geplande leveringen eind dit jaar niet door kunnen gaan. Het betekent dat zakelijke rijders in Nederland straks meer bijtelling moeten betalen. -
Hartje zomer, maar toch glad op de weg? Politie waarschuwt ervoor na incident in Utrecht
Je zou het niet meteen verwachten, maar als het een periode heel droog is geweest, kan het toch nog behoorlijk glad worden op de weg. Zo waarschuwt de politie na een incident op het Robert Kochplein in Utrecht gisteravond. Een auto raakte in een slip en reed tegen twee verkeerslichten op. -
Deze mishandelde auto's van James Bond kunnen van jou zijn
Twee Land Rover Defenders, een Range Rover Sport SVR en een Jaguar uit de James Bond-film No time to die worden geveild voor het goede doel. De stuntauto's komen onder de hamer ter gelegenheid van zestig jaar James Bond-films.
-
iemand moet het doen
Patholoog Emma (36) bekijkt heel de dag stukjes mens: ‘Ik kom ook alle lichaamssappen tegen’
Werk kan niet altijd leuk zijn, maar waarom kiezen mensen voor het vak van ‘putjesschepper’, deurwaarder of overledenenverzorger? In deze reeks vertellen Nederlanders met zo’n baan over hun werk, waarom ze ervoor kozen en wat het zo interessant maakt. Vandaag: klinisch patholoog Emma Witteveen (36) onderzoekt stukken weefsel van mensen, zoals stukjes darm. -
Zo deel je wachtwoorden op een veilige manier
We kunnen er kort over zijn: deel je wachtwoord nooit. In de praktijk gebeurt dit echter vaak genoeg. Mocht het om welke reden dan ook toch nodig zijn om je wachtwoord te delen met vrienden of familieleden - omdat je een abonnement op bijvoorbeeld Netflix of Spotify deelt: zo doe je dat veilig. -
PREMIUMGeld & Geluk
‘Vroeger kochten we eens in de drie jaar nieuwe auto’s, nu hebben we ze al vijf jaar’
In deze Mezza-rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. Inge en Eric houden van golf, autoracen en vakanties. ‘Dubai is wel heel duur dit jaar. Dus gaan we twee emiraatjes verder.’