Blauwe straten in Doha
Volledig scherm
Blauwe straten in Doha © Qatar Tribune

Waarom deze wereldstad haar straten blauw verft

In Doha, de hoofdstad van Qatar, hebben de lokale autoriteiten onlangs een blauwe coating aangebracht op de wegen. De kleur moet de ontwikkeling van hitte tegengaan, maar heeft nog meer voordelen.

In de zomer zucht Qatar onder de hitte. De temperatuur kan in de steden nog verder oplopen dan daarbuiten, mede doordat de hitte wordt opgenomen door asfalt. Een Japanse firma met de naam Oriental Company heeft daarom een blauwkleurige coating ontwikkeld die dit proces moet tegengaan, zo meldde de Qatar Tribune vorige maand.

Volgens experts absorbeert zwart asfalt 80 tot 95 procent van de zonnestralen, terwijl de nieuwe coating de helft van de stralen reflecteert en dus minder warmte opneemt. Hierdoor wordt de temperatuur van het asfalt met 15 tot 20 graden verlaagd. Een ander voordeel is de verminderde wrijving, die bandengeluid en -slijtage terugdringt.

Volgens de Japanse fabrikant zorgt de verkoelende werking voor een vermindering van chemische reacties in de lucht die vervuiling en smogvorming veroorzaken. De blauwe kleur zou zelfs de veiligheid van voetgangers verhogen, aangezien auto’s meer opvallen in het straatbeeld. Hoe dat precies zou werken, is onduidelijk.

Op dit moment telt Doha nog maar enkele blauwe straten, maar als de testperiode positief wordt beëindigd, is de kans groot dat meer delen van de stad een blauwe uitstraling krijgen.

  1. Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’
    INTERVIEW

    Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’

    Op het eerste oog lijken de recente vernieuwingen aan de BMW 5-Serie niet schokkend: een nieuwe neus, andere bumpers, verbeterde navigatie en klaar is Klaus. Maar is dat wel zo? De productexpert van het Duitse merk legt uit: ,,We kunnen niet klakkeloos een elektrische versie introduceren. Voor onze klanten, zeker die in Nederland, is het veel belangrijker dat de plug-in hybride 530e nu wél een flinke caravan kan trekken.”
  2. ‘Heeft mijn Porsche een computerfout en moet ik dat accepteren?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Heeft mijn Porsche een computer­fout en moet ik dat accepteren?’

    ,,Bij de aflevering van mijn Porsche Macan (2,0 liter viercilinder) meldde de boordcomputer dat ik 17.000 km of een jaar met de olie kon doen, terwijl de documentatie 30.000 km of 2 jaar voorschrijft. Het wordt door een sensor en de computer bepaald, zegt mijn dealer. Dat is niet waar: elke keer staat er weer 17.000 km of 1 jaar. Ik denk dat die computer verkeerd is geprogrammeerd. Dat kost mij elk jaar 400 euro aan olie. Moet ik dit zomaar accepteren?”, vraagt lezer Paul Pardon.