Waarom er met cabrio’s minder vaak ongelukken zijn dan met auto’s met vast dak
Cabriolets worden al sinds de jaren 60 verdacht van de neiging om hun eigenaren een kopje kleiner te maken - soms letterlijk. Maar in de praktijk blijkt juist dat open auto's veiliger zijn dan modellen met een vast dak.
Sinds er aandacht wordt besteed aan de veiligheid van auto's liggen cabrio's onder een vergrootglas. Door hun hogere gewicht en dunne raamstijlen zouden ze jaarlijks meer levens eisen. Porsche ontwikkelde zelfs een speciaal model met een grote stalen rolbeugel, omdat het verwachtte dat de Amerikaanse markt anders geen open auto's meer zou toelaten.
Een nieuwe studie van het Insurance Institute of Highway Safety in de Verenigde Staten laat echter zien dat cabrio's statistisch gezien niet gevaarlijker zijn dan hun evenknieën met een vast dak. Ze zijn zelfs veiliger. De auteur van de studie, Eric Teoh, wijst er echter op dat cabrio’s weliswaar op papier veiliger zijn, maar dat ze hun bestuurders niet beter beschermen dan coupés of sedans.
Ook minder doden
Op basis van NHTSA-gegevens van tot vijf jaar oude coupés en cabriolets die tussen 2014 en 2018 werden bestuurd, blijkt dat auto's met open dak 6 procent minder door de politie gemelde ongevallen per gereden mijl scoorden. Ook vielen er in cabrio's 11 procent minder doden. Dit ondanks de grotere kans dat in cabriolets de bestuurder of passagiers bij een ongeval uit het voertuig worden geworpen.
Hoewel de oorzaak niet wetenschappelijk onderbouwd is, concludeert Teoh dat bestuurders van cabrio's over het algemeen minder snel en agressief rijden. Ook is de cabrio in de regel niet eerste keus als vervoermiddel wanneer het slecht weer is. Met andere woorden, ze worden in de regel meer gebruikt om te cruisen. Bovendien hebben nagenoeg alle moderne cabrio's dikke raam- en deurstijlen en/of rolsteunen die automatisch omhoog schieten wanneer een auto dreigt om te slaan.
Bekijk hier onze trending video's.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
De Nederlandse automobilist geeft zichzelf gemiddeld dit cijfer
Maar liefst 35 procent van de Nederlandse automobilisten twijfelt of hij opnieuw zou slagen voor het theorie-examen van het rijbewijs. Dat blijkt uit het Nationaal Automobilisten Onderzoek 2022 van Gaspedaal.nl en AutoTrack. -
Een open SUV: waarom maakt VW deze T-Roc Cabrio?
-
Te koop: de Audi 80 cabriolet van prinses Diana
Verzamelaars van memorabilia van de Britse koninklijke familie staan te trappelen om te kunnen bieden op de Audi 80 Cabriolet uit 1994. Het was jarenlang de privé-auto van prinses Diana. -
Rekeningrijden in 203028
Automobilisten moeten betalen voor elke gereden kilometer, ook als het buiten Nederland is
Automobilisten moeten vanaf 2030 gaan betalen voor elke kilometer, waar of op welk tijdstip ze die ook rijden. Ook in het buitenland gereden kilometers tellen dan mee. Dat is het plan dat het kabinet voor ogen heeft met rekeningrijden. -
WhatsApp wil laten verbergen of je online bent
Een nieuwe functie in WhatsApp moet het mogelijk maken je online status te verbergen, zodat vrienden niet kunnen zien of je de app open hebt staan.
-
Waarom zoenen gezond is: ‘Bij een zoen gaan 1 miljard bacteriën van de ene naar de andere mond’
Vandaag is het Wereld Kusdag. Gezondheidsjournalist Tijn Elferink schreef het boek Kusje erop, de waarheid achter 70 gezondheidsmythes. Wat is er waar van: ‘zoen in het rond, dan word je gezond?’ -
Dit is wat bruidsparen dit jaar gemiddeld uitgeven aan hun huwelijk
Gemiddeld geven bruidsparen dit jaar ruim 16.000 euro uit aan hun huwelijk. Dat is 2000 euro meer dan voor corona. We hebben weer zin in een feestje, maar: trouwen is ook duurder geworden. Leveranciers worden steeds vaker gedwongen de gestegen kosten door te berekenen. -
Tesla aangeklaagd door voormalige werknemers wegens ‘massaontslag’
Twee ontslagen Tesla-medewerkers hebben een rechtszaak aangespannen tegen de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s. Volgens de twee maakt hun ontslag deel uit van een massaontslag van zeker 500 werknemers in de fabriek in Sparks, in de staat Nevada. En dat zou onwettig zijn, omdat het bedrijf de reorganisatie niet van te voren aankondigde.