Volledig scherm
© Hollandse Hoogte

Waarom gaat het licht niet op groen?

Vraag & AntwoordAls ik met mijn motor bij een rood verkeerslicht sta, springt dat vaak pas op groen wanneer er een auto bij komt staan of aan komt rijden. Menig keer ga ik dan maar door rood, wanneer het kruispunt vrij van verkeer is. En ik hoop dan maar dat de flitspaal het niet doet omdat het verkeerslicht niet op het gewicht van mijn motor reageert. Wat is uw advies? -  Rob Bonfrer

Allereerst: door rood licht rijden is altijd onverstandig en gevaarlijk. En verder: verkeerslichtinstallaties werken met een inductief of magnetisch veld van een detectielus in het asfalt. Verstoort het metaal van een voertuig dit veld, dan krijgt het verkeerslicht een seintje. Het heeft dus niets met het gewicht van uw motor te maken. De installaties zijn inderdaad niet altijd gevoelig genoeg om een motorfiets te detecteren. Die heeft immers minder staaloppervlak dan een auto. Zo’n detectielus is meestal duidelijk te zien: zorg ervoor dat je binnen het bereik bent als je komt aanrijden en stil gaat staan. Blijkt het probleem structureel, dan zou je de wegbeheerder om aanpassing kunnen vragen.

Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail uw vraag naar Niek Schenk.

Meer vragen en antwoorden vindt u in ons dossier.

  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)
  2. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”