‘Waarom is er geen aandacht voor kleurenblinden in het verkeer?’
VRAAG & ANTWOORD‘Laatst schreef u in deze rubriek over groene vlakken op het wegdek’, aldus lezer Jopie Zantingh. ‘Mijn man is ernstig kleurenblind en met hem meer dan een miljoen andere Nederlanders. Hij herkent groen of rood niet. Ik heb mij al zo vaak afgevraagd of iemand dit probleem ooit serieus zal nemen.’
Deze lezer vervolgt: ‘Wandelroutes hebben bijvoorbeeld nieuwe paaltjes gekregen, met soms wel vijf kleuren. Waarom neemt niemand de moeite om die kleur ook met een nummer aan te duiden? Mijn man heeft in de auto ook niets aan het navigatiesysteem, omdat alle kleuren voor hem hetzelfde zijn. Deze groep mensen wordt niet serieus genomen met zijn handicap.’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Met zulke grote aantallen kleurenblinden in de samenleving lijkt het mij inderdaad terecht dat dit meer aandacht krijgt in het verkeersbeleid. Kleuren zouden vaker kunnen worden vervangen door pictogrammen of cijfers. Hopelijk draagt uw reactie in deze rubriek ertoe bij dat beleidsmakers hier vaker bij stilstaan.’
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je rechts inhalen op de snelweg om een file te passeren?’
‘Op de snelweg komt het vaak voor dat ik op de rechterrijstrook kan doorrijden en dat het verkeer op de middelste en linkerrijstrook amper vooruitkomt. Mag ik dan rechts inhalen met de maximumsnelheid?’, vraag lezer Frans Elsendoorn in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze auroredactie. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom zijn veel tussenstroken op de weg groen gekleurd?’
‘Waarom zijn de tussenstroken bij veel 100 km-wegen groen gekleurd?’, vraagt lezer Johan Kippers. ‘Wanneer ze rood gekleurd zijn, lijkt mij dat psychologisch veiliger. Het schrikt meer af, denk aan een rood verkeerslicht.’ -
Is mijn voorschotbedrag wel of niet aangepast naar het prijsplafond?
De overheid heeft besloten consumenten op weg te helpen met de hoge energieprijzen. Begin dit jaar is daarom het prijsplafond ingegaan, waardoor je een maximaal tarief betaalt voor energie. Betekent dit dat het voorschotbedrag nu ook is aangepast? Twee experts leggen uit hoe het zit. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Geldt 100 km/u op de snelweg alleen als er borden staan?’
‘Geldt in heel Nederland een maximumsnelheid van 100 km/u op snelwegen tussen 6.00 en 19.00 uur, of alleen als borden dit aangeven?’, vraagt lezer L.W.M. de Laat in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
PREMIUM7
Waarom het loont om toch even het eerste loonstrookje van 2023 te checken
Het eerste salaris van 2023 staat op je rekening. Waarschijnlijk zie je een hoger nettosalaris dan vorig jaar, want veel werkenden in loondienst gaan er dit jaar op vooruit. Maar dat is niet het enige wat dit jaar anders kan zijn. Experts leggen het uit.
-
PREMIUMeigen tuin eerst
Dit moet je weten over snoeien: ‘Bomen en struiken hebben geen voordeel bij het afhakken van ledematen’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje. -
-
-
Waarom mysterieus verkeersteken voor boetegevaar zorgt in Duitsland
Iedereen die ooit in Duitsland of Oostenrijk is geweest, heeft ze vast weleens gezien: wit-rood-witte markeringen op straatlantaarns. Het zijn één van de oudste verkeersmarkeringen van Duitsland. Wie bij een paal met zo'n markering parkeert loopt het risico bekeurd te worden. -
Onenigheid tussen Rijkswaterstaat en ANWB over drukste ochtendspits sinds 2019
De twee grote verkeersdiensten in ons land hebben wat uit te praten over de communicatie rond de files van vanmorgen. Nadat Rijkswaterstaat op Twitter berichtte over een recordfile, ging de ANWB daar openbaar tegenin. Niet handig, vinden ze bij Rijkswaterstaat. Want ook al maken de twee eigen berekeningen: de informatie mag elkaar niet tegenspreken.