Volledig scherm
© ANP

‘Waarom is er niet meer controle op smartphones achter het stuur?’

VRAAG & ANTWOORD,,Waarom wordt er niet meer gecontroleerd op autobestuurders die hun smartphone gebruiken?”, vraagt lezer Y. Bayer-Bink. ,,Ik zie ze elke dag weer, slingerend over de weg, of ze blijven in het midden van de snelweg rijden.”

  1. ‘Vrachtauto’s hebben geijkte snelheidsmeters, dus rijden niet te hard’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Vrachtauto’s hebben geijkte snelheids­me­ters, dus rijden niet te hard’

    ,,Een lezer klaagde laatst in uw rubriek over te hard rijdende vrachtwagenchauffeurs. Ik wil hier even bij opmerken dat alle vrachtauto’s zijn uitgerust met een geijkte tachograaf (snelheidsmeter) en een begrenzer. Die tachograaf wordt elke twee jaar geijkt en is verzegeld. Ook de snelheidsbegrenzer is geijkt. De tijd dat vrachtwagens harder rijden dan 90 km/u is voorbij, op een paar cowboys na. Maar de snelheidsmeter van een personenauto is niet geijkt en daar is een afwijking echt niet ongewoon. Hierdoor krijgen sommige bestuurders van personenauto’s wellicht de indruk dat veel vrachtauto’s te hard rijden”, meldt lezer Sebastiaan de Jongste.
  2. ‘Waarom geldt er niet dezelfde maximumsnelheid voor personenauto’s én vrachtwagens?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom geldt er niet dezelfde maximum­snel­heid voor personenauto’s én vrachtwa­gens?’

    ,,We rijden nu al een tijdje overdag 100 km/u op de snelweg. Ik vind het heerlijk ontspannend en merk dat er ook minder files zijn. Maar wat wel opvalt: vaak stroopt het verkeer op als er een vrachtwagen opdoemt. Die mag maximaal 80 km/u. Waarom niet gekozen voor één maximumsnelheid (100 of 90 km/u) voor álle voertuigen, zodat het allemaal nog beter doorstroomt?” vraagt lezer Ad Maas.
  1. Mariëlle is ziek en start crowdfundingsactie voor operatie
    Play

    Mariëlle is ziek en start crowdfun­dings­ac­tie voor operatie

  2. Journalist Harm Ede Botje: 'Hiddema is woedend geworden'
    Play

    Journalist Harm Ede Botje: 'Hiddema is woedend geworden'