Waarom je automotor nog niet warm is als deze meter aangeeft dat dit wel zo is
De temperatuurmeter van een auto wordt vaak gebruikt om te bepalen of de motor op bedrijfstemperatuur is. Ten onrechte, want dit instrument geeft alleen de koelvloeistoftemperatuur aan.
Delen per e-mail
Wanneer de temperatuurmeter van een auto aangeeft dat de motor warm is, duurt het vaak nog zeker tien tot vijftien minuten langer, voordat je zonder motorschade het gaspedaal kunt vloeren. Dat komt doordat de koelvloeistoftemperatuur geen goede graadmeter is om te bepalen of je motor klaar is voor het zware werk.
Deze meter geeft namelijk alleen de temperatuur van de koelvloeistof aan. Bij normale buitentemperaturen kan die meter al na een minuut of vijf op 90 graden staan. Voor een motor is echter vooral de olietemperatuur van belang. Wil je weten of de motor op bedrijfstemperatuur is, dan moet je vertrouwen op andere instrumenten: de olietemperatuurmeter of de oliedrukmeter. In veel sportieve auto's zijn die ingebouwd.
Porsche 911
Uit de gegevens van deze meters blijkt dat motorolie in de regel pas na ruim een kwartier de optimale temperatuur bereikt. Bij motoren van sportwagens, zoals de Porsche 911, die soms meer dan tien liter motorolie aan boord hebben, duurt het zelfs nog langer. Te vroeg het gaspedaal vol indrukken, kan tot motorschade leiden, doordat de olie dan nog te dik is.
Ook kan veel gas geven met een koude motor leiden tot een te snelle uitzetting van bepaalde motordelen, waardoor bijvoorbeeld de kopbouten van de cilinders kunnen afbreken, of carters kunnen scheuren. Wanneer je (sportieve) auto geen olietemperatuurmeter aan boord heeft, kan ook een oliedrukmeter aangeven wanneer het veilig is om harder te rijden. Na een kwartier is de olie dun genoeg en dan weet je meteen bij welke meterstand je motor echt op bedrijfstemperatuur is.
Bekijk onze trending nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Vroom! Agenten onderscheppen ‘45 km/uur-BMW’ die 140 kilometer per uur kan rijden
Wijkagenten hebben donderdag in Groot-Ammers een ‘45 km/uur-BMW’ in beslag genomen. De reden? De auto bleek met speels gemak op de snelweg mee te kunnen. -
PREMIUM
VIDEO Carspotten is hot: ‘Als je zo’n Ferrari voorbij ziet racen, prachtig man’
Carspotten, weleens van gehoord? Nou, dat gaat de komende tijd nog veel gebeuren. Denken ‘spotters’ Levi, Koen en Gerwin in ieder geval. Het fenomeen om naar auto’s te speuren - en foto’s ervan op social media te delen - wint aan populariteit. ,,Waarom het zo leuk is? Dat geluid, vróóóm, da’s lekker hoor.” -
Mercedes verlegt de grens met reusachtig beeldscherm in nieuw elektrisch topmodel
Mercedes-Benz plaatst in de EQS, het nieuwe elektrische topmodel dat later dit jaar wordt gepresenteerd, een beeldscherm dat zijn gelijke niet kent in de auto-industrie. Het reusachtige oled-scherm dat 1,41 meter breed is, zorgt - aldus de allerminst bescheiden autofabrikant - voor een ‘wow’-effect. -
PREMIUM
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE Love it or hate it: de gewaagde Mach-E is een Ford Mustang ‘nieuwe stijl’
Met nogal geforceerde marketingtermen presenteert Ford de Mach-E als ‘de Mustang van de 21ste eeuw’. Spierballentaal. Want is dit niet gewoon de zoveelste elektrische gezinsauto? -
AUTOTEST Test Aiways U5: deze Chinees smaakt naar meer
De Aiways U5 is een van de eerste Chinese auto’s die daadwerkelijk in Nederland te koop zijn. En het moet gezegd: deze Chinees smaakt naar meer.
-
Dit gebeurt er als je naar de derde versnelling schakelt in plaats van zijn vijf
Een eigenaar van een BMW M2 Competition heeft zijn motor om zeep geholpen door per ongeluk de derde versnelling in te schakelen in plaats van zijn vijf. De kosten? Ruim tien mille. -
Franse steden doen onderling wedstrijdje waar de meeste auto's in brand worden gestoken
Frankrijk juicht omdat er tijdens de afgelopen oudjaarsnacht ‘slechts’ 861 auto's in brand zijn gestoken. Het blijkt te gaan om een traditie waarbij rivaliserende vandalen uit verschillende Franse steden strijden om wie de meeste auto’s kan laten uitbranden. -
Formule 1-team en ‘sportieve’ e-auto’s: Alpine wordt nu een écht automerk
De Franse autobouwer Alpine draait nu alleen nog op de A110, een moderne versie van een klassieke sportcoupé. Maar als het aan moederbedrijf Renault ligt, groeit Alpine de komende jaren uit tot een ‘volwaardig merk’ met sportief getinte, volledig elektrische auto’s én een eigen F1-team.