Volledig scherm
© Shutterstock

Waarom je brandstoftank altijd voor een kwart gevuld moet zijn

Doorrijden tot de laatste druppel brandstof in zicht is, blijkt geen goed idee. Niet alleen vanwege het gevaar dat je ergens strandt, maar vooral omdat het slecht is voor je motor.

Iedereen kent mensen in hun omgeving die het doen, of misschien doe je het zelf ook wel: zo lang mogelijk doorrijden met een tank benzine of diesel. En het kan, want de moderne auto geeft exact aan hoeveel kilometer je nog kunt rijden en zelfs als de auto aangeeft dat je nog nul kilometer kunt rijden, houdt ‘ie het in de regel nog wel een aantal kilometers vol.

Handig is het echter niet, vinden ze bij de ANWB. Want wanneer je stilvalt met een oudere dieselmotor, is het niet altijd een kwestie van even met een jerrycan een paar liter erbij gooien en rijden maar. ,,Na het leegrijden van de tank en daarna weer vullen van de tank zullen veel diesels, na 15 tot 20 seconden doorstarten wel weer aanslaan", aldus een woordvoerder. ,,Wanneer dat niet lukt, moet de motor eerst ontlucht worden en daar moet een expert aan te pas komen.”

Maar ook met een benzinemotor is het geen goed idee om op de laatste dampen naar de benzinepomp te rijden. De brandstofpomp kan volgens experts beschadigen door oververhitting. De benzine in de brandstoftank werkt namelijk als koeling voor de brandstofpomp, maar wanneer de benzine bijna op is, zal de brandstofpomp ook lucht aanzuigen. Dit kan zorgen voor oververhitting en beschadiging.

De belangrijkste reden om je tank altijd voor minimaal een kwart gevuld te houden, is dat vuil en vettigheid uit de brandstof zich verzamelt op de bodem van de tank. ,,Je moet van leeg rijden daarom geen gewoonte maken”, zegt Tom Huyskens van de Bovag. ,,Net als bij wijn zit er onder in de tank bezinksel van de brandstof, maar ook andere resten. Als je het niet op tijd bijvult, wordt dit residu opgeslurpt door de brandstofpomp en dat kan voor grote schade zorgen.”

  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)
  2. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”