Waarom je moet stoppen met tanken na de klik
We komen allemaal wel eens in de verleiding om nog even iets meer brandstof in de tank te gooien. Voor een mooi rond bedrag, omdat benzine of diesel die dag iets goedkoper is of omdat we dan net iets verder kunnen rijden. Maar slim is het niet.
Een benzine- of dieselpomp slaat automatisch af als je tank ongeveer vol is. Dat is tenminste het geval als de pomp goed afgesteld is en je het tankpistool goed in je vuldop hebt gestoken. Maar zelfs dan is verder tanken geen goed idee. Maar waarom precies?
Door verder te tanken na de klik neem je het risico brandstof op te slaan op plaatsen die daar niet voor bestemd zijn. Je kunt dan niet alleen de tank, maar ook het vulkanaal vullen. Met meer brandstof in je auto dan eigenlijk de bedoeling was, stijgt het risico op kosten.
Gevoelig systeem
Een tank van een moderne auto maakt immers deel uit van een hermetisch afgesloten geheel. Zodra je de vuldop dichtdoet, is het systeem helemaal dicht. Dat is verplicht. Er mogen geen schadelijke benzinedampen in de lucht terechtkomen. Drukverschillen worden opgevangen door een expansievat en dampen die willen ontsnappen, gaan door een koolstoffilter en komen uiteindelijk in de motor terecht, waar ze verbrand worden.
Dat hele systeem is berekend op benzineverbruik en brandstof die - zoals alle vloeistoffen - op basis van temperatuur krimpt en weer uitzet. Dat zogeheten Evap-systeem is gevoelig. Dat moet, omdat het met uitstoot te maken heeft. Je auto zal alarm slaan zodra er ergens in het systeem een gaatje ontstaat of als de efficiëntie van een component omlaag gaat.
Belangrijker dan het oranje verklikkerlampje dat op je dashboard gaat branden en de invloed op de prestaties - soms wil een auto dan niet meer starten - zijn de gevolgen voor je portemonnee. De herstelkosten van zo’n Evap- systeem kunnen flink oplopen, tot wel 1000 euro en meer.
Conclusie?
Meer benzine of diesel in de tank gooien dan normaal, is zeker niet de enige oorzaak van problemen met de benzinetank en aanverwante systemen. Maar het risico erop stijgt wel. En omdat het eigenlijk toch niks oplevert, is het misschien beter om het niet te doen.
Praat mee.
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen respectvolle reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een gesprek willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Dit moet je doen als je auto spontaan in brand vliegt
De wagen van een automobilist vloog afgelopen woensdag tussen Woerden en Nieuwerbrug spontaan in brand. Hoe vaak komt dat voor? En wat moet je doen als je auto ineens in brand vliegt? -
Is het beter om ’s ochtends of ’s avonds te douchen? Dit zeggen dermatologen
Een frisse douche om wakker te worden? Of toch maar een warm bad om goed te slapen? Iedereen heeft wel een favoriet moment om zich te wassen. Maar welk tijdstip van de dag is nu het beste voor je huid? Wij vroegen advies aan dermatologen Jan Gutermuth en Thomas Maselis. ,,Ook de duur van je douche speelt een belangrijke rol.” -
VRAAG & ANTWOORD8
Is goedkope benzine echt slechter voor mijn auto?
‘Ik hoor weleens dat de goedkope benzine bij onbemande tankstations zoals Tango en Tinq erg slecht is voor de motor’, aldus lezer J.W. van den Beld in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Deze brandstoffen zouden verdund zijn. Wat is hiervan waar? Is die benzine inderdaad slecht en is het daarom beter om bij de grote merken te tanken?’ -
eigen tuin eerst
Zevenblad in de tuin? Bestrijden is een lastige klus
Zevenblad. Als dat in je tuin groeit ben je niet blij. Het woekert als een gek. Zo kom je er vanaf volgens tuingoeroe Romke van de Kaa. -
PREMIUM
Is jouw auto ook vies door het winterse weer? Zo maak je het interieur schoon en fris
Ben je ook zo klaar met de moddervlekken in je auto en de aanslag aan de binnenkant van je ruiten? Een flinke schoonmaakbeurt voor het interieur van je auto zorgt niet alleen voor een langere levensduur van je auto, maar vergroot ook je levensgeluk en rijplezier.
-
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen. -
-
-
PREMIUM
Dit zijn de meest voorkomende trucs van wanbetalers bij de pomp
Het komt de laatste weken steeds vaker voor: personen die hun auto voltanken en vervolgens wegrijden zonder te betalen. De reden? Torenhoge brandstofprijzen door de oorlog in Oekraïne. Niet iedereen kan of wil zoveel betalen. Pomphouders trekken daarom de teugels aan. -
autotest
Test Suzuki S-Cross: allemansvriend met soepele omgangsvormen
Onderhuids is de Suzuki S-Cross bepaald geen fonkelnieuwe auto. Maar zijn opgefriste voorkomen, fijne aandrijflijn en prima inzetbaarheid weten zijn leeftijd goed te verhullen. Onze autoredactie heeft hem getest.
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerWimke Ouds
Goofy Schep
Jasper Hendriks
Johannes Zwart
Andy Van Werven