Je voet op de koppeling houden is slecht voor het druklager van de koppeling en reparatie is duur.
Volledig scherm
Je voet op de koppeling houden is slecht voor het druklager van de koppeling en reparatie is duur. © Getty Images

Waarom je nooit je voet te lang op de koppeling moet houden

De koppeling van je auto heeft het zwaar. Het is daarom niet verwonderlijk dat deze na verloop van tijd versleten is en bij een bepaalde kilometerstand vervangen moet worden. Met deze tips stel je dat moment zo lang mogelijk uit.

  1. ‘Waarom meet een politieauto de snelheid anders dan een flitspaal?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom meet een politieau­to de snelheid anders dan een flitspaal?’

    ,,Als ik een roodlicht- of snelheidscamera passeer, meet die de op dat moment gereden rijsnelheid. Maar als je in tv-programma’s een politieauto een snelheidsovertreder ziet volgen, lijkt het anders te gaan. De agenten moeten blijkbaar eerst over een bepaalde afstand metingen doen om er vervolgens een soort gemiddelde uit te halen. Waarom wordt hier niet de hoogst gemeten snelheid als gereden snelheid genomen? Gebruiken ze misschien apparatuur van inferieure kwaliteit?”, vraagt lezer Frans van de Kerkhof.