‘Waarom mag je zó hard rijden op een elektrische fiets?’
VRAAG & ANTWOORD,,Waarom zijn e-bikes niet begrensd?”, vraagt lezer Nico Vavier. ,,De aandrijving is slechts bedoeld als trapondersteuning. Elektrische fietsen rijden veel te hard, waardoor er vaak ongelukken mee gebeuren. De snelheid zou maximaal 20 km/u moeten zijn!”
Delen per e-mail
Autoredacteur Niek Schenk: ,,De standaard e-bike is begrensd op 25 km/u. Maar er zijn tegenwoordig ook speedpedelecs: extra sportieve elektrische fietsen die begrensd zijn op 45 km/u. Daarnaast zijn er ook mensen die hun elektrische fiets (laten) opvoeren. De verkoop van opvoersetjes is niet verboden in de Europese Unie.
Al met al is het nogal onduidelijk wanneer een elektrische fiets nou eigenlijk een soort van elektrische bromfiets wordt. Want inderdaad, de trapondersteuning wordt op een gegeven moment gewoonweg motoraandrijving, met nog hogere rijsnelheden als gevolg. Voor speedpedelecs gelden daarom wel andere eisen: een kentekenplaat, achteruitkijkspiegel, bromfietsrijbewijs én een helm.
Maar het is wel een probleem dat voor fietsen eigenlijk geen maximumsnelheid geldt. Dat maakt het voor de politie lastig om op snelheid te controleren. En snelle elektrische fietsen leiden inderdaad tot meer verkeersslachtoffers. Terwijl auto’s juist veiliger zijn geworden.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Amerikaanse verkeersautoriteit dreigt Tesla met terugroepactie
De Amerikaanse autoriteit voor de verkeersveiligheid (NHTSA) heeft autofabrikant Tesla gevraagd om 158.000 auto’s van de Model S en Model X terug te roepen. Mankementen in de boordcomputer kunnen tot onveilige situaties leiden. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Moet ik een kapotte sensor in mijn vrij nieuwe auto zelf betalen?’
,,In mijn Ford Fiesta uit 2016 ging regelmatig een waarschuwingslampje branden. De eerste keer vond de garage geen defect, later kreeg ik het advies een andere brandstofsoort te tanken. Maar nu, bij 60.000 km, meldt de garage dat de brandstofsensor moet worden vervangen. Kosten 300 euro, ‘want dit valt buiten de garantie’. Is de klant de klos bij een fabrieksfout in zo’n betrekkelijk nieuwe auto?” vraagt lezer Cees Bouma. -
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE Dacia Sandero: zo rijdt de nieuwste ‘Lidl op wielen’
Als vanouds is de nieuwe Dacia Sandero een soort voordeelsupermarkt op wielen: veel auto voor een overzichtelijke prijs. Waarom zou je nog doorsparen voor een A-merk? -
VRAAG & ANTWOORD ‘Kan bij een automatische autoruit je hand bekneld raken?’
,,Het kan gebeuren dat een kind op de achterbank een hand door het openstaande autoraam steekt terwijl dat automatisch sluit. Zijn elektrisch bedienbare autoramen tegen zo’n beknelling beveiligd?” vraagt lezer Jan de Koning. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Met deze oplossing voorkom je diefstal van de laadkabels van Tesla’
,,Laatst las ik dat er steeds vaker laadkabels van Tesla’s worden gestolen”, schrijft lezer R. van der Vies. ,,Ik heb hier een eenvoudige oplossing voor: haal de kabel achter een wiel langs zodat een lus om het wiel ontstaat. Doe om de dubbele kabel een krap beugelslot (of hangslot) waar je de stekkers niet doorheen kunt trekken.”
-
Agent schrikt van Mini die klinkt als een Ferrari: ‘Bekeuring uitgeschreven’
Een agent uit Schipluiden schrok zich kapot toen hij zondag tijdens een surveillancerit op de A4 dacht dat een Ferrari met luid gebrom kwam aanrijden. ‘Het bleek een Mini te zijn’, meldt de agent via Twitter. -
In deze door oliestaat gebouwde miljoenenstad is geen auto te vinden
Saoedi-Arabië is een van de grootste olieproducenten ter wereld. Vreemd genoeg gaat het koninkrijk nu de ultieme eco-stad bouwen - 170 kilometer lang, autovrij en zonder wegen. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Moet je bij een laadpaal óók nog betalen voor parkeren?’
,,Voor het opladen van mijn elektrische auto bij een laadpaal is vaak geruime tijd nodig. Als in dat gebied betaald parkeren geldt, moet ik daar dan ook nog voor betalen?” vraagt lezer John Schuurmans.