Waarom niemand deze schattige elektrische Honda wil
Internet ontplofte toen Honda drie jaar geleden de eerste beelden toonde van de compacte elektrische Honda e. Maar het schattige autootje heeft toch een paar nare trekjes, zo blijkt. Hierdoor haalt het Japanse bedrijf zijn milieudoelen niet en dreigen gigantische boetes.
De Honda e oogt onweerstaanbaar, zeker op de eerste beelden van deze stadsauto die enkele jaren geleden werden verspreid. De auto trof veel autoliefhebbers recht in het hart met zijn bolle wielkasten, grote wielen en schattige snoet. Toen de auto in Europa begin dit jaar op de markt kwam bleken de uitgebouwde wielkasten verdwenen en was de auto plotseling voorzien van kruiwagenwieltjes, maar niemand die erom maalde. Nog altijd was de auto schattig genoeg om de harten van Europese autokopers te stelen.
Althans: waar het gaat om de looks. Want de geringe actieradius speelt 'm parten. Je komt volgens de WLTP-norm 222 kilometer ver op een volle lading, maar dat blijkt in de praktijk vaak rond de 140 kilometer en daardoor zit je onder de 100 kilometer al met samengeknepen billen naar je actieradius te kijken. Het tweede nadeel is zijn hoge prijs. Want een vanafprijs van 35.330 euro is voor deze Honda - die in de regel als tweede auto wordt gekocht - flink duur.
Dat kan een stuk beter. Zo heeft de Peugeot e-208 weliswaar een minder schattige snuit, maar dit model komt ruim 300 kilometer ver en is net zo duur. Ook andere concurrenten bieden meer kilometers en vaak voor minder. Niet vreemd dus dat in Duitsland van januari tot september slechts 298 exemplaren van de Honda werden verkocht. In Nederland staat de teller op 50 verkochte auto's en ook in andere landen lijkt het model niet de gehoopte verkoophit te worden. Daarmee schiet Honda zichzelf lelijk in de voet, want met zulke aantallen haalt de fabrikant zijn gemiddelde Co2-uitstoot per verkochte auto niet genoeg naar beneden.
Daarom is Honda nu noodgedwongen toegetreden tot de Co2-pool van Tesla en de Italiaans-Amerikaanse fabrikant FCA om boetes voor te hoge vlootemissies te vermijden. Dat bevestigde Honda tegenover het gerenommeerde Duitse opinieblad Der Spiegel. In zo’n pool worden emissiewaarden van voertuigen van verschillende fabrikanten met elkaar verrekend. De kans is klein dat daarmee de boel compleet rechtgetrokken kan worden, maar het lijkt er wel op dat op die manier miljardenboetes kunnen worden omgezet in miljoenenboetes.
Bekijk hier al onze video's van AD Auto:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMmet video
Profvoetballers, dj's en influencers zijn kind aan huis bij dit bedrijf: ‘Wij maken de dikste auto's nóg dikker’
Roze remblokken op een Range Rover, een sterrenhemel in een Rolls Royce of een full body kit op een Lamborghini: bij Absolute Motors kan álles. Profvoetballers, dj’s en influencers zijn kind aan huis bij het Ridderkerkse bedrijf. ,,Wij maken de dikste auto’s nóg dikker.” -
Honda's elektrische knuffelbeertje rijdt zoals ‘ie eruit ziet
Met een uitermate aaibaar uiterlijk en elektrische aandrijving wil Honda een comeback maken in Europa. Dat de opvallende Honda E vermoedelijk duurder wordt dan de concurrentie, is volgens de Japanners van ondergeschikt belang. -
vraag 't vtwonen
Zo wordt je huis een oase van rust: ‘Dat is echt een basisbehoefte’
In een rustig huis is het fijn thuiskomen na een lange werkdag. Hoe maak je van je huis zo’n serene plek? We vragen het Liza Wassenaar, stylist bij vtwonen. -
Einde van het gezinsbusje: waarom de nieuwe Renault Scenic totaal anders wordt
Ook Renault stopt met het maken van gezinsbusjes. De komende generatie van de Scenic, waarvan het merk vandaag een voorbode heeft onthuld, wordt niet langer een zogenoemde MPV (Multi Purpose Vehicle) met bovengemiddeld veel ruimte. De opvolger gooit het over een heel andere boeg, en daar heeft het Franse merk goede redenen voor. -
AUTOTEST
Test Dacia Jogger: prijspakker uit Roemenië
Met de Jogger zet Dacia zijn traditie voort: veel voor weinig. Hij is relatief goedkoop, maar biedt heel veel ruimte en zelfs zeven zitplaatsen. Het maakt hem uniek in zijn prijsklasse.
-
Energierekening
Sjaak (75): ‘Ik heb zelf radiatorfolie achter de radiatoren geplaatst, met magneten’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Sjaak Kolderman (75) uit Sassenheim. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Onverwachte korting op benzine in Spanje’
‘Op vakantie in Spanje ontdekte ik dat ze daar iets hebben bedacht om de benzineprijs te drukken. Maar je merkt het pas als je afrekent', schrijft lezer Adrie Vaarkamp in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘De prijs op de pomp van Repsol was 1,82 euro. Maar bij het afrekenen kreeg ik 25 cent korting. Dit stond netjes op de kassabon vermeld. Er zit schijnbaar verschil in de kortingen. Ik hoorde dat BP helemaal geen korting geeft.’ -
Podcast
Nanette en Marlies verloren ongeboren baby: ‘Zoveel liefde voor zo’n ieniemini mensje’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. Deze week vertellen Marlies en Nanette over hun miskramen.