Waarom toont matrixbord soms geen ‘einde limiet’?
VRAAG & ANTWOORDOp matrixborden boven de weg wordt bij werkzaamheden de verplichte limiet van 90 of 70 gevolgd door ‘einde limiet’: een cirkel met twee strepen. Maar bij files zie je ‘einde limiet’ niet. Gaat het hierbij om een adviessnelheid? –E. Beulakker
Nee, elke snelheid die op deze borden wordt aangegeven geldt als verplichte limiet. Bij filevorming reageert het systeem automatisch razendsnel op de vertragingen en geeft dan ter plekke een daarbij behorende limiet aan. In die aanduidingen kan heel snel verandering komen, dus zou een aanduiding ‘einde limiet’ ook snel en vaak wijzigen, wat het er voor de automobilist niet overzichtelijker op maakt. Bij wegwerkzaamheden is de snelheidslimiet van tevoren precies bekend, zowel het traject als de tijdsduur. In dat geval worden de matrixborden handmatig ingesteld en is het dus logischer om ‘einde limiet’ aan te geven.
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Kun je een boete krijgen voor bellen tijdens het tanken?
Mobiele telefoons zouden tijdens het tanken een explosie kunnen veroorzaken en daarom is bellen bij veel tankstations verboden. Maar kan een mobiele telefoon wel een vonk creëren die benzine doet ontbranden? -
VRAAG & ANTWOORD
Waarom hebben vrachtauto’s twee kentekens?
Steeds zie ik vrachtauto’s rijden met op de truck bijvoorbeeld een Pools kenteken en op de aanhanger een Nederlands of Duits kenteken. Waarom is dit? En stel, zo’n vrachtwagenchauffeur rijdt door rood, dan is voor en achter toch een ander kenteken vermeld? De aanhanger achter de auto van mijn zoon moet wel hetzelfde kenteken hebben. – Peet de Visser -
PREMIUMhuisarts vertelt
Op bezoek bij meneer Lobi: ‘Uw vrouw zegt dat u verslaafd bent geraakt aan de bank’
Voor onze rubriek Huisarts Vertelt schrijft Rutger Verhoeff wekelijks over patiënten die hem raken. -
VRAAG & ANTWOORD
Moeten mijn winterbanden ook spanning meten?
Mijn auto heeft zo’n – tegenwoordig verplicht – systeem dat met sensoren bij de ventielen de bandenspanning meet. Nu heb ik de zomerbanden verruild voor winterbanden en de velgen daarvan hebben niet die speciale ventielen waarmee de druk in de band gemeten wordt. Kan dit problemen geven bij een controle of ongeval? –Arjen Bijlsma -
Kunnen inbrekers met deze simpele truc ’s nachts je auto openen?
Op social media wordt de laatste tijd weer gewaarschuwd voor inbrekers die de centrale afstandsbediening onklaar maken door een muntje tussen een portierhendel te steken. Ze zouden vervolgens ’s nachts ongestoord je auto kunnen leeghalen. Maar klopt het wel?
-
Waarom we steeds vaker een lekke band hebben op vakantie
Auto's hebben steeds vaker een lekke band in het buitenland. Tien jaar geleden ging het in 20 procent van de pechgevallen in het buitenland om een lekke band, nu is dat 29 procent. Dat meldt de Belgische mobiliteitsorganisatie VAB. -
Interieurinfluencers laten tienduizenden mensen in hun huis kijken: 'Het is een beetje uit de hand gelopen’
Voor sommige interieurstylisten is hun eigen huis hun etalage. Ze delen foto’s en video’s van hun aangeklede woon- en slaapkamers op social media. Hoe is het om zoiets persoonlijks als je huis op het wereldwijde web te zetten? Drie stylisten slash interieurinfluencers vertellen. -
VRAAG & ANTWOORD
Hebben ook elektrische auto’s cruisecontrol?
Hebben de huidige elektrische auto’s ook een cruisecontrol, of is dat niet zinvol of zelfs technisch niet mogelijk? Ik heb daar nog nooit iets over gelezen. –H. Stekelenburg