Een elektrische auto bij een snellaadstation van FastNed
Volledig scherm
Een elektrische auto bij een snellaadstation van FastNed © ANP

‘Wat wordt er nou precies bedoeld met kW en kWh bij elektrische auto’s?’

VRAAG & ANTWOORD,,In de technische gegevens van elektrische auto’s zie ik zowel kW als kWh terug. Wat wordt daarmee bedoeld en wat is precies het verschil?”, vraagt lezer S. Remijnsen zich af. 

Autoredacteur Niek Schenk: ,,De afkorting kW (kilowatt) wordt - ook bij benzine- en dieselauto’s - gebruikt om het motorvermogen aan te duiden. Vergelijkbaar met pk: het laat zien hoe sterk de motor is. Maar bij elektrische auto’s wordt datzelfde kW ook gebruikt om het vermogen van het laadsysteem aan te duiden. Het geeft aan hoe krachtig - in de praktijk: hoe snel - je een auto kunt opladen. Daarnaast wordt gesproken van kWh (kilowatthour of kilowattuur) om de opslagcapaciteit van de batterijen aan te duiden. Hoe hoger het aantal kWh van de batterijen, des te verder je met de auto kunt komen. Ook wordt kWh gebruikt om het stroomverbruik per kilometer aan te geven.” 

Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.

Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.  

  1. Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’
    INTERVIEW

    Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’

    Op het eerste oog lijken de recente vernieuwingen aan de BMW 5-Serie niet schokkend: een nieuwe neus, andere bumpers, verbeterde navigatie en klaar is Klaus. Maar is dat wel zo? De productexpert van het Duitse merk legt uit: ,,We kunnen niet klakkeloos een elektrische versie introduceren. Voor onze klanten, zeker die in Nederland, is het veel belangrijker dat de plug-in hybride 530e nu wél een flinke caravan kan trekken.”