Voor de derde keer  ligt de maximumsnelheid in Duitsland onder vuur.
Volledig scherm
Voor de derde keer ligt de maximumsnelheid in Duitsland onder vuur. © dpa

Weer aanval op maximumsnelheid Autobahn; ‘maximaal 120 km/u en brandstof helft duurder’

Het Duitse Umweltbundesamt, het belangrijkste milieuagentschap van Duitsland, beweert dat alleen met drastische maatregelen de milieudoelstellingen van 2030 gehaald kunnen worden. Grootste slachtoffer van de Duitse dadendrang is de automobilist.

Voor de derde keer in korte tijd ligt de maximumsnelheid in Duitsland onder vuur. Ditmaal is het het Duitse Umweltbundesamt, het belangrijkste milieuagentschap van Duitsland, dat eist dat autorijden sterk aan banden gelegd wordt. Reden? Een kwart van alle CO2-uitstoot is afkomstig van mobiliteit en die uitstoot moet volgens het Umweltbundesamt met ruim 40 procent omlaag, zo schrijft de Duitse krant Die Zeit.

De milieu-instantie heeft in al haar wijsheid besloten om daartoe niet het treinverkeer, de scheepvaart of de luchtvaart-industrie aan te pakken, maar wel de automobilist. Om te beginnen door de maximumsnelheid in Duitsland te verlagen tot 120 km/u. Ook wil men de automobilist met andere maatregelen uit zijn auto jagen. Zo mogen particulieren geen reiskostenvergoeding meer ontvangen voor woon-werkverkeer en mogen zakelijke rijders geen belastingvoordelen meer genieten. 

Brandstof duurder

Ook de brandstofprijs moet drastisch omhoog, zo vinden de geleerden van het Umweltbundesamt. Benzine moet minstens vijftig cent per liter duurder worden en de dieselprijs moet zelfs met minstens zeventig cent omhoog. Volgens de ADAC, de Duitse evenknie van de ANWB, is het Bundesamt alle realiteit uit het oog verloren. Een eerder onderzoek in opdracht van de Duitse overheid concludeerde dit jaar dat het effect van een verlaging van de maximumsnelheid op de CO2-uitstoot ‘verwaarloosbaar’ zou zijn. 

Volg elke dag het laatste nieuws van onze autoredactie via Facebook en Twitter. Of schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief Auto