Zo gaan toekomstige Peugeots er uitzien
De Peugeot Inception is meer dan een futuristisch ogend studiemodel. Vanaf 2026 zullen elektrische Peugeot behoorlijk gaan lijken op de atletisch ogende en stijlvolle vierdeurs sedan.
Volgens Peugeot brengt de in Parijs getoonde Inception een optimistische toekomstvisie tot uitdrukking. Dat komt goed uit, want tijdens de presentatie in een galerie op een steenworp van de Place de la Bastille trekken op dat moment relschoppers letterlijk brandschattend door de straten van de Franse hoofdstad.
De vijf meter lange en slechts 1,34 meter hoge Inception is daarmee een lichtpuntje in een vrij dystopisch decor. Niet alleen letterlijk door de matglanzende lak, maar ook figuurlijk doordat de auto deels is opgetrokken uit gerecyclede materialen, zoals resten stof en hergebruikt polyester. Dat is weer goed voor het milieu. In 2038 moet het Franse merk volledig CO2-neutraal zijn.
Nieuwe generatie i-cockpit
De Inception, die eerder werd onthuld in Las Vegas maar nu zijn Europese debuut beleeft, oogt fantastisch. Peugeot doet het al erg goed de laatste jaren qua design, maar dit model, dat enigszins lijkt geïnspireerd op de auto's van de Italiaanse ontwerper Giugiaro, beschikt over fantastische lijnen en is toch overduidelijk herkenbaar als een Peugeot.
De auto is voorzien van een nieuwe generatie van Peugeots roemruchte i-cockpit. Deze wordt gecombineerd met een zogeheten Hypersquare bediening die bestaat uit een scherm met vier ronde cellen in de hoeken van het stuur. Je kunt hiermee de bedieningselementen aansturen door met je duim te drukken of te scrollen, net zoals bij een mobiele telefoon. Een rond cluster in het midden zorgt van 360 graden informatie, waarmee de auto met onder meer omstanders kan communiceren.
Niet proefzitten
De stoelen zien er ook uiterst futuristisch uit en ook al mogen we niet proefzitten: volgens de ontwerpers zit het ook nog eens geweldig. De Inception is voorzien van twee elektromotoren die een gecombineerd vermogen van 680 pk (500 kW) ontwikkelen. Daarmee sprint de Peugeot van 0 naar 100 km/u in minder dan drie seconden. Met zijn 100 kWh-accu komt de auto in theorie 800 kilometer ver. Laden doet de auto ook heel snel: 150 kilometer in vijf minuten.
De Inception staat op het nieuwe STLA-platform, dat speciaal is ontwikkeld voor 100 procent elektrische auto’s. En hoewel de auto niet in deze vorm op de markt komt, is wel duidelijk dat de grille, het verlichte logo en het ‘Hypersquare’-stuur, de volgende generatie van de i-Cockpit, rond 2025 terug te vinden zijn op toekomstige modellen van het merk. Het is bijvoorbeeld niet moeilijk om in dit concept een opvolger van de Peugeot 508 te zien.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Deze betaalbare klassiekers worden getipt als beste beleggingsobjecten
-
PREMIUMWaarvan Akte
Met kneepjes passen we zijn testament aan, drie dagen later krijg ik bericht van zijn overlijden
Wat als een cliënt nog helder van geest is, maar niet kan praten? Deze notaris lost het op met kneepjes in de hand. Een kneepje is 'ja’, twee kneepjes ‘nee’. Elke week tekent journalist Johan Nebbeling waargebeurde voorvallen uit de notarispraktijk op in deze rubriek. -
Dit moet je weten over het creëren van een 'reddingsstrook' in vakantielanden
Het vrijmaken van een ‘reddingsstrook’ is verplicht in een aantal Europese landen. Automobilisten moeten bij een file dan het midden vrijhouden voor hulpdiensten op wegen van twee of meer rijstroken. Maar hoe werkt dat precies? -
PREMIUMEnergierekening
Frank: ‘De elektrische auto verbruikt per maand net zoveel als ons huis in de wintermaanden’
Frank Deleij (44) uit Alphen aan den Rijn investeerde flink en ging van het gas af: ,,Het geeft soms bijna een soort schuldgevoel.’’ Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. -
PREMIUM
Huilen: teken van zwakte of genetisch bepaald? ‘Traankanaal zit lager bij mannen’
Huilen, janken, wenen, snikken en snotteren. Niks fijner dan ongecontroleerd de tranen laten stromen. Maar wat is nu de precieze functie van al die tranen? En waarom huilt de ene persoon al bij een tv-commercial en kan de ander geen traan laten op een begrafenis? Hoogleraar Ad Vingerhoets: ,,Het hormoon testosteron maakt het moeilijker om te huilen.’’
-
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
Dick (71) vond na jaren eindelijk zijn droomauto: ‘Ik doe ‘m pas weg als ik er zelf niet meer in kan komen’
-
-
-
PREMIUM3
Rechters en justitie ergeren zich aan bureaus die boetes aanvechten: 'Ze verdraaien de feiten’
Juridische adviesbureaus die verkeersboetes ‘gratis’ aanvechten schieten als paddenstoelen uit de grond. Het aanvechten van boetes tot in hoger beroep levert het gerechtshof elk jaar duizenden zaken op. De Tweede Kamer en Veilig Verkeer Nederland willen dat er paal en perk aan wordt gesteld. ,,Het gaat hen meer om het innen van belastinggeld dan het dienen van de belangen van mensen.” -
Liège in plaats van Luik? No way! Nieuwe verkeersborden bij Antwerpen moeten weg
Bij Antwerpen is een peperdure nieuwe weg geopend, maar alle aandacht gaat naar vier verkeersborden: daar staat Liège op in plaats van Luik. En dat kan volgens de Vlaamse regering absoluut niet.