Zo ver komen elektrische auto's in de praktijk
Het rijbereik van elektrische auto's is in de praktijk sterk afhankelijk van rijstijl en omgeving. In Noorwegen onderzocht de automobilistenbond NAF (Norges Automobil Forbund) welke elektrische auto’s het verst komen op één acculading. De uitkomst is opmerkelijk.
De NAF deed er alles aan om de test zo vergelijkbaar mogelijk te maken. Alle ritten werden op dezelfde dag en op dezelfde route getest met een vergelijkbare rijstijl en de klimaatregeling stond overal op dezelfde temperatuur afgesteld. Het traject bestond uit een mengeling van stadswegen, buitenwegen en snelwegen, met snelheden tot 110 kilometer per uur.
Het verst
De Amerikanen komen het beste uit de test. Zowel de Ford Mustang Mach-e als de Tesla Model 3 Long Range kwamen meer dan 600 kilometer ver op een volle batterij. De Mach-e legde met 617 kilometer de grootste afstand af. De morele winnaar is echter de BMW iX3, die het 556,2 kilometer uithield in plaats van de beloofde 450 kilometer, en zo 20 procent verder kwam.
Kleine auto’s
Opvallend: ook de kleinere modellen – met een kleinere batterij – doen het beter dan wat de fabrikant opgeeft, en laten mooie resultaten optekenen. Zo verhoogt de Mazda MX-30 zijn rijbereik van 200 kilometer naar 219 kilometer in de Noorse test en doet de Honda e het 26 kilometer beter door een afstand van 236 kilometer af te leggen.
Ook de Hyundai Kona boekte een uitstekend resultaat. De kleine EV zou volgens de testresultaten 484 kilometer ver komen, maar de Noren haalden er 537 kilometer mee. Een bewijs dat de Zuid-Koreanen over erg goede batterijtechnologie beschikken en een aerodynamische wagen in elkaar kunnen schroeven. En zelfs de Mercedes-Benz EQA, die niet bepaald bekendstaat om zijn zuinigheid, wist met 451 kilometer beter te presteren dan de vanuit de fabriek opgegeven autonomie van 417 kilometer.
Slechter dan beloofd
Uiteindelijk rijden bijna alle auto's verder dan wat de fabrikant opgeeft. Alleen de Polestar 2 (-3 kilometer) en Citroën E-C4 (-5 kilometer) haalden net niet hun opgegeven verbruik. Dat de auto's het zo goed deden bij deze test, ligt mede aan het feit dat de Noren reden bij temperaturen van 20 tot 25 graden. Ideaal voor een accu. In de koude winter, wanneer er energie verloren gaat aan verwarming van het interieur en de batterij, ligt het rijbereik van een EV immers een stuk lager. Dat zien we eveneens in het Noorse onderzoek, waar ook de winterresultaten van een aantal modellen worden opgegeven: de Fiat 500 blijft 50 kilometer onder zijn autonomie, de Volkswagen ID.3 bijna 80 en de BMW iX3 20 kilometer.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Politie stopt moeder die dochter rijles geeft: ‘Wat als er een aanrijding ontstaat?’
Son -
PREMIUMGeldvraag
Banken vragen geld voor betaalrekening, maar bieden nauwelijks spaarrente: zo zit het
Elke maand gaan er een paar euro’s naar je bank voor het gebruik van een betaalrekening. Op jaarbasis kan dat best aantikken. ‘Waarom zijn de kosten van mijn bankrekening zo hoog’, vraagt lezer Jos Couwenberg zich af. In deze rubriek leggen we elke week een lezersvraag over geld voor aan een deskundige. -
PREMIUMkeiverliefd op mijn auto
Toen Roef werd geboren, wilde zijn vader ‘ook een cadeau’ en dat werd deze auto: ‘Ik heb ‘m geërfd’
Een Ferrari, een Porsche, een Audi en een Jaguar… In de ruimte van Roef Hofman’s bedrijf Haute Voiture in Amersfoort staat een indrukwekkende collectie auto’s opgesteld. Hier verzorgt hij de stalling en het beheer van deze mooie wagens. Ertussen staat er een die niet van een klant is, te glimmen: zijn eigen blauwe MGA 1600 Roadster, die Roef van zijn vader heeft geërfd.Amersfoort -
2
Dit is nu de bestverkochte auto ter wereld
Voor het eerst in de geschiedenis van de automobiel is een puur elektrische wagen de bestverkochte auto ter wereld. De Tesla Model Y werd in het eerste kwartaal va dit jaar 267.000 maal verkocht. Toyota domineert de rest van de top vijf. -
1200 kilometer zonder tanken? Mercedes ziet het gebeuren
Een elektrische auto die veel meer dan duizend kilometer kan rijden zónder te stoppen om te laden. Volgens autofabrikant Mercedes-Benz wordt dat al in de nabije toekomst werkelijkheid. Het merk werkt zelfs aan een auto die van Peking naar Shanghai kan rijden op een volle acculading. Dat is een afstand van ruim 1200 kilometer.
-
autotest
Zo gaat de Renault Espace met zijn tijd mee: van MPV naar SUV
-
-
-
Laadkabel over de stoep: man uit Flevoland krijgt boete van 259 euro
Een inwoner van Almere heeft een boete gekregen van 259 euro omdat de laadkabel van zijn hybride auto over de stoep loopt. In Almere is dat sinds begin dit jaar verboden, maar in veel andere gemeenten wordt het gedoogd. -
PREMIUMEnergierekening
Hans woont op 28 vierkante meter en heeft laag gasverbruik: ‘Merk wel dat alles duurder is’
Hans de Vries (40) uit Amsterdam woont in een studio en is op sommige vlakken afhankelijk van zijn VvE. Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander.