Volledig scherm
Mitsubishi's concept car MI-TECH © Motor1.com

Zo ziet de toekomst van Mitsubishi eruit

Mitsubishi heeft tijdens de Tokio Motor Show in Japan onthuld hoe het merk de toekomst ziet. Dat doen ze aan de hand van enkele studiemodellen en prototypes, die vooral aangeven waar het merk heen wil qua design een aandrijflijnen.

De MI-TECH Concept is een hoekig ogende city-buggy, die ongetwijfeld nooit gebouwd gaat worden, maar die wel aangeeft waar Mitsubishi heen wil met zijn designtaal. De compacte plug-in hybride SUV is voorzien van een 4WD-systeem met vier elektromotoren. Die motoren zijn in de wielen geplaatst. De verbrandingsmotor is ook bijzonder, want het gaat hier om een turbinemotor, die alles lust, van diesel, kerosine en alcohol tot lampolie. Het is niet bekend hoeveel vermogen deze allesbrander produceert.

Volledig scherm
Mitsubishi Engelberg © Mitsubishi

Ook op de stand: de Engelberg Tourer. Een studiemodel van een volgende generatie SUV. Ook dit is weer een PHEV met vierwielaandrijving. De 2,4-liter benzinemotor werkt – net als bij de Outlander – samen met een elektromotor op de voor- en de achteras. Volgens Mitsubishi kun je 70 kilometer elektrisch rijden en ligt de totale actieradius boven de 700 kilometer.

Volledig scherm
Het interieur van de Engelberg Tourer © Mitsubishi

De naam van de Engelberg is afgeleid van een ski-resort in de Zwitserse Alpen. In de Engelberg Tourer is plek voor drie zitrijen, waarbij de achterste zitrij kan wegklappen ten gunste van meer bagageruimte hebt. Op het dak bevindt zich een standaard skibox. Het navigatiesysteem selecteert automatisch de beste instelling van het onderstel op basis van zaken als weer, verkeer en type wegdek. Het is nog niet bekend wanneer de definitieve versie van de nieuwe SUV wordt onthuld. 

Volledig scherm
Mitsubishi Super Height K-Wagon © Mitsubishi

De thuismarkt wordt evenmin vergeten. Deze omgevallen telefooncel is echter geen studiemodel, maar een productieauto. Het gaat hier om een zogenoemde keicar, die door zijn afmetingen en 660-cc motor in aanmerking komt voor diverse belastingvoordelen in Japan. De lokale fabrikanten proberen binnen de maximaal toegelaten lengte zo creatief mogelijk met de binnenruimte om te gaan. Zoals de naam van de Super Height K-Wagon Concept aangeeft, heeft Mitsubishi ervoor gekozen om hiertoe de hoogte op te zoeken.