Zoveel kost tien jaar onderhoud van een Bugatti
De Bugatti Chiron is een van de meest iconische en dure sportwagens ter wereld. Er zijn maar weinig mensen die deze supercar kunnen betalen. En zelfs als je eenmaal hebt afgerekend wachten er astronomische vervolgkosten.
Een Bugatti Chiron kost minimaal 2,6 miljoen euro, zonder belastingen. De bovengrens is open, afhankelijk van de uitrusting of uitvoering kan de prijs wel boven de 5 miljoen euro uitkomen. Maar dat is niet alles. Net als bij voorganger Veyron, waarvan de olieverversing 27 uur duurt en die 20.000 euro kost, is het onderhoud van de Chiron allesbehalve goedkoop.
Maar eerst het goede nieuws: in vergelijking met de Veyron lijkt Bugatti wat aandacht te hebben besteed aan de vervolgkosten, waardoor veel werk aan de nieuwere Bugatti minder duur is. YouTubekanaal ‘The Hamilton Collection’ heeft onderzocht wat een Chiron kost als je er tien jaar mee rijdt. De conclusie: het is nog steeds tranentrekkend duur.
Bugatti-inspecties zijn nog maar het begin
De basis voor het berekenen van de kosten is informatie van Bugatti Gold Coast, een officiële dealer in Chicago. De youtuber van het autokanaal brengt zijn auto daarheen voor reparaties en de nodige beurten. Het kleine jaarlijkse onderhoud kost hem 11.500 dollar (10.600 euro) en het grote onderhoud, dat elke vier jaar moet worden uitgevoerd, kost 34.000 dollar (31.300 euro).
De eigenaar van de auto raadt daarom in de video een extra garantie van Bugatti aan. De fabrikant rekent voor het ‘allround ontzorgpakket’ voor vier jaar 204.000 dollar (188.000 euro). Als je alleen de beurten inclusief wilt hebben, ligt dat rond de 70.000 dollar (64.500 euro). Hoe absurd het ook klinkt, Steve Hamilton denkt dat het goedkoop is - in vergelijking met de prijs van het voertuig.
Nieuwe contactsleutel voor de Bugatti Chiron: 12.400 euro
Het wordt echt duur als je geen garantie hebt en er iets groters kapot gaat - of je verliest dingen. Om met de sleutel te beginnen: een nieuwe contactsleutel kost 13.500 dollar (12.400 euro). Ook slijtdelen als remblokken, remschijven en banden zijn niet goedkoop. Een paar remschijven kost 18.300 dollar (16.900 euro) en de remblokken kosten tussen de 4000 en 6700 dollar (3700 tot 6200 euro) per paar.
Als het je lukt om voorzichtig met de banden te rijden, raadt Bugatti toch aan om ze om de vijf jaar te vervangen. Een setje kost volgens de eigenaar 8450 dollar (7800 euro). Daarbij wordt uitgegaan van het feit dat je met je Chiron niet regelmatig sneller dan 400 km/u rijdt, want dan wordt de slijtage behoorlijk verhoogd. Volgens Michelin draaien de banden op topsnelheid tot 4100 keer per minuut rond.
Motorblok kost bijna acht ton
Wie buiten de garantieperiode grote motorschade of een versnellingsbakdefect oploopt, is helemaal duur uit. Een nieuwe transmissie voor de Chiron kost 185.000 dollar (170.000 euro). En als een Chiron een nieuwe 8,0 liter 16-cilinder motor nodig heeft, komt dat volgens een schatting van de Amerikaanse dealer uit op een bedrag van 856.406 dollar (789.657 euro).
Maar zelfs als er niets misgaat, kost een tochtje in de Chiron veel geld. Het verbruik ligt rond de 36,7 liter per 100 kilometer in de stad (één op 2,7) en 15,8 liter buiten de stad (één op 6,3) - uiteraard alleen in de vorm van de duurste ‘Super Plus’ benzine.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMTEST
De heilige graal van autospotters: zo voelt het om te rijden in een Bugatti van vier miljoen euro
Een Bugatti vormt voor veel autospotters de heilige graal en dat is terecht: het was de eerste auto met meer dan 1000 pk en een topsnelheid van 400 kilometer per uur. Maar hoe rijdt zo’n miljoenen kostende bolide nou? -
Mijn bevalling
Doete is verloskundige en heeft een ‘droombevalling’: ‘Ik voelde dat ik al op 9 centimeter zat’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie bevallingsverhalen creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Verloskundige Doete Reitsma (33) wist zeker dat ze in het ziekenhuis wilde bevallen, tot ze zwanger werd. -
met video
Tsjechische miljardair die met 417 km/u over Autobahn raasde gaat vrijuit
De Tsjechische miljardair Radim Passer (58) mag dan met 417 kilometer per uur over een Duitse snelweg zijn geraasd, een strafbaar feit is dat volgens het Openbaar Ministerie (OM) in Stendhal (Saksen-Anhalt) niet. -
Bestuurder vindt zijn zicht voldoende, politie denkt daar anders over: 250 euro boete
De Eindhovense politie is zaterdagochtend in een bijzondere discussie verzeild geraakt. Een automobilist had een klein hoekje van zijn voorruit sneeuwvrij gemaakt en vond dit voldoende. De politie dacht hier anders over. -
PREMIUM4
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen.
-
PREMIUM
Oeps, paaltje geraakt: is het goedkoper om schade te claimen of zelf te betalen?
Rijd je jarenlang schadevrij, dan krijg je een forse no-claimkorting op je autoverzekering. Die kan oplopen tot wel 85 procent. Maar hoe werkt die korting precies? En wat is nou wijsheid als je per ongeluk een paaltje hebt geraakt? -
-
-
PREMIUM
Stoelen, kasten en lampen bezorgen alsof het pizza’s zijn, Ikea komt gewoon langs met bakfiets
Een kast, lamp, wc-bril of leunstoel worden al ruim anderhalf jaar besteld en bezorgd in Delft alsof het pizza’s zijn. De proef van Ikea Delft met bezorgbakfietsen op zonne-energie is zo’n groot succes in de stad, dat ook andere vestigingen van de Zweedse meubelgigant overstag gaan. -
VRAAG & ANTWOORD
Hoe zit het met boetes na overlijden van de kentekenhouder?
‘Stel dat na het overlijden van een kentekenhouder door anderen met diens auto wordt gereden’, aldus lezer T. Visser in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Het kenteken staat nog op naam van de overledene en intussen komen er bekeuringen binnen. Hoe gaat het CJIB daarmee om?’