Zoveel mensen worden jaarlijks gegijzeld wegens niet betaalde verkeersboetes
Er worden steeds minder mensen op last van justitie gegijzeld omdat ze hun verkeersboete niet betalen. In 2019 verdwenen ongeveer 200 mensen achter de tralies om hen te dwingen hun boete(s) te betalen, in 2014 waren dat er nog zo’n 10.000.
Delen per e-mail
Na een wijziging in het beleid is het aantal personen dat achter de tralies belandde wegens onbetaalde boetes in 2016 al flink teruggelopen naar bijna 800. Die forse daling volgde op een kritisch rapport van de Ombudsman over deze praktijken. Sindsdien is de inning van de boetes veranderd en houden het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), de officier van justitie en de rechter meer rekening met de persoonlijke omstandigheden van de mensen die boetes niet betaalden.
Daarnaast zijn er meer betalingsmogelijkheden op poten gezet en is het CJIB beter bereikbaar geworden voor overleg over oplossingen. Vorig jaar belandden er als gevolg van dit beleid ‘slechts’ 200 mensen in de cel wegens niet betaalde verkeersboetes, zo schrijft minister Sander Dekker (Rechtsbescherming) aan de Tweede Kamer.
0,002 procent
Volgens Dekker worden mensen niet meer gegijzeld als zij ‘aantoonbaar niet kunnen en wel willen betalen’. Een verhoging van de boete, als die niet tijdig wordt betaald, zou ze nog verder in de schulden brengen. Voor deze mensen wordt maatwerk gezocht als zij aan de bel trekken. Zo kan de inning tijdelijk worden stopgezet als iemand schuldhulpverlening van de gemeente accepteert.
De beleidsomslag heeft een groot effect gehad. Van de jaarlijks circa negen miljoen verkeersboetes, leidt volgens de minister nog maar 0,002 procent tot een gijzeling. Dat ontslaat overigens niet van de verplichting om te betalen. Onderzoek toont aan dat 84 procent van de opgelegde boetes wordt betaald voor de eerste verhoging en 91 procent wordt betaald na de tweede verhoging. Volgens de minister werkt het huidige systeem goed en is hij niet van plan nieuwe maatregelen te nemen om wanbetalers nog meer tegemoet te komen.
Bekijk hieronder onze populairste nieuwsvideo's.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Britten gaan vrijuit bij snelheidsovertredingen in Europa
Een van de weinige positieve neveneffecten van de Brexit is dat de Britten de komende jaren waarschijnlijk minder buitenlandse boetes zullen ontvangen. De afspraak tussen EU-landen om elkaars flitsboetes te innen komt te vervallen, aangezien het Verenigd Koninkrijk geen EU-lid meer is. -
PREMIUM
Verkeersboetes niet betaald? Dan kun je in Nijmegen weer een wielklem verwachten
NIJMEGEN - Wie in Nijmegen zijn verkeersboete niet betaalt, kan een wielklem verwachten. In de coronaperiode heeft de politie dit paardenmiddel tijdelijk niet ingezet. Maar nu gaat de politie weer boetes incasseren. De wielklem is daarbij de uiterste sanctie. -
Dit zijn de meest en minst betrouwbare tweedehands auto's van vijf tot twintig jaar oud
Veel particulieren kopen een tweedehands auto die tussen de vijf en twintig jaar oud is. De Britse vergelijkingssite WhatCar verzamelde de storingsgegevens van bijna 13.000 autobezitters. Gevraagd werd naar de aard van de storing, hoe lang de auto in de garage stond en wat het kostte om de storing op te lossen. -
Zo duur worden de verkeersboetes volgend jaar
Zoals elk jaar gaan de bedragen voor de verkeersboetes ook in 2021 weer omhoog. De overheid spreekt van een inflatiecorrectie van zo'n 1,6 procent. De meeste bekeuringen worden tussen de vijf en tien euro duurder. -
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE Zo rijdt de nieuwste ‘Lidl op wielen’
Als vanouds is de nieuwe Dacia Sandero een soort voordeelsupermarkt op wielen: veel auto voor een overzichtelijke prijs. Waarom zou je nog doorsparen voor een A-merk?
-
‘Vernieuwende’ pechhulpverlener Route Mobiel geeft het op
Route Mobiel, dat zich begin deze eeuw presenteerde als alternatief voor de Wegenwacht van de ANWB, stopt ermee. Dat maakt de pechhulpverlener bekend op zijn website. -
‘Autoverkoop kruipt dit jaar uit diepste dal sinds 50 jaar’
De autoverkoop in Nederland maakt in 2021 het grootste herstel van de afgelopen 50 jaar door. Economen van ING voorspellen dat het aantal verkochte auto’s dit jaar 10 procent stijgt na de forse daling in 2020. Ook de RAI Vereniging en de Bovag zijn optimistisch. Tegelijkertijd zal de autobranche de gevolgen van de coronacrisis blijven voelen. -
Amerikaanse auto's verbruiken weer meer benzine
De in de Verenigde Staten verkochte nieuwe auto’s van modeljaar 2019 verbruikten gemiddeld meer brandstof dan een jaar eerder. Fabrikanten die de uitstootdoelen van de overheid niet halen, kopen dat nog steeds op grote schaal af bij andere fabrikanten.