Air France-KLM krabbelt weer op en lijdt minder verlies dan vorig jaar
Het Frans-Nederlandse luchtvaartconcern Air France-KLM lijkt weer langzaam uit de coronacrisis op te krabbelen. Het nettoverlies is in het derde kwartaal sterk teruggedrongen en er is zelfs sprake van operationele winst.
Als rentes en belastingen niet worden meegerekend, kwamen de cijfers van het bedrijf weer voor het eerst sinds de uitbraak van het coronavirus in de plus te staan.
Dit kwam doordat het concern dankzij soepelere reisregels veel meer passagiers dan een jaar eerder kon vervoeren en profiteerde van eerder ingezette bezuinigingen.
Bijna 17 miljoen passagiers
Air France-KLM vervoerde in de belangrijke zomermaanden juli, augustus en september bijna 17 miljoen passagiers. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Toen golden binnen Europa nog veel reisrestricties die vanwege vaccinatiecampagnes en het EU-brede coronapaspoort zijn komen te vervallen. Daarnaast zaten vliegtuigen voller dan tijdens de coronamaanden en forse banenreducties zorgden ook voor lagere kosten.
Dat onder de streep nog wel een verlies van 192 miljoen euro staat, komt onder andere door alle rentebetalingen die Air France-KLM moet doen op de noodkredieten die het concern in crisistijd overeind hielden. Maar dat verlies is kleiner dan het bedrag dat vorig jaar rond deze tijd nog open stond, dat was namelijk 1,6 miljard euro.
Nog niet helemaal terug op niveau
De weg naar herstel is hobbelig en lang
Voor Air France-KLM is de aanstaande opening van de Amerikaanse grenzen voor gevaccineerde Europese reizigers een grote meevaller. Nadat bekend was geworden dat de Verenigde Staten vanaf 8 november passagiers uit EU-lidstaten toelaten, kwamen er veel boekingen voor het najaar en het feestdagenseizoen binnen.
Helemaal terug op het niveau van voor de coronapandemie is Air France-KLM nog niet. Onder meer in Azië zijn er nog veel coronabeperkingen.
Air France-KLM zint nog op manieren om de eigen balans te versterken. Gesprekken over extra steun van de Nederlandse overheid om het eigen vermogen van KLM aan te sterken lopen nog. Parijs kwam Air France eerder dit jaar al wel te hulp met extra steun ter waarde van 4 miljard euro, waarvan 1 miljard euro aan nieuw kapitaal.
‘Ruim uit de voeten’
Toch kan KLM voorlopig nog ‘ruim uit de voeten’ met de noodkredieten die de luchtvaartmaatschappij met hulp van de overheid binnenhaalde. Van de 3,4 miljard euro aan leningen is nu 1 miljard gebruikt, laat topman Pieter Elbers weten in een toelichting op de kwartaalcijfers van Air France-KLM. ,,De weg naar herstel is hobbelig en lang”, zegt Elbers.
Een probleem dat binnenkort kan opspelen zijn de havengelden die KLM op zijn thuisbasis Schiphol moet gaan betalen. De luchthaven wil de tarieven in de komende drie jaar met zo’n 40 procent verhogen om de coronaperiode te boven te komen. Bij Elbers stuit dit op onbegrip. ,,Veertig procent erbij is een enorme opdonder. In Parijs gaat het bijvoorbeeld met slechts 2 procent omhoog”, zegt hij. ,,Schiphol heeft het natuurlijk ook moeilijk gehad, maar wij verhogen onze ticketprijs ook niet met 40 procent. De vraag is hoe je zorgt voor herstel zonder dit in de knop te breken. Dit helpt daar volstrekt niet bij.”
CO2-Neutraal
KLM wil zich net als de gehele luchtvaartsector inzetten om in 2050 CO2-neutraal te zijn. Eerder deze week pleitte milieuorganisatie Greenpeace er nog voor om vluchten op korte afstanden in de Europese Unie te verbieden als er milieuvriendelijkere alternatieven voorhanden zijn, zoals de trein. Elbers is sceptisch over treinreizen als vervanging van het vliegtuig.
,,Voor sommige reizigers is dat misschien prima, maar voor een heel groot deel is het geen alternatief”, zegt hij. ,,De afgelopen periode heeft geleerd dat er niet één oplossing is. Dat kunnen treinen zijn, maar ook vlootvervanging en duurzame brandstoffen. En de meeste vervuiling zit op de lange afstanden, dus dan zal je toch naar brandstoffen moeten kijken.”
Beluister ook onze podcast Geld Dichtbij:
Bekijk onze meest bekeken nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
update
Supermarkten bekijken of ze schade blokkadeacties kunnen verhalen
Supermarkten bekijken of zij de geleden schade door boerenblokkades ergens kunnen verhalen. Het is volgens een woordvoerster van supermarktkoepel CBL nog niet duidelijk wat hierin mogelijk is, maar de ‘optie ligt op tafel’. -
PREMIUMEK
Drie voetbalsters over hun Leeuwinnen: ‘Natuurlijk droomde ook ik van profcarrière’
Voor de ruim 150.000 vrouwen en meisjes die elk weekend zelf op het voetbalveld staan, zijn de Leeuwinnen nog altijd hun ultieme voorbeeld. Drie amateurs -vóór de start van het EK in Engeland op woensdag - over hun persoonlijke favoriet. -
In deze vakantielanden loop je de meeste kans op een ongeluk
De kans op een verkeersongeval met slachtoffers is het grootst in Duitsland, België, Oostenrijk en Portugal. Dat blijkt uit onderzoek van Independer op basis van cijfers van Eurostat. -
Zoon krijgt 15 jaar cel voor ombrengen zwangere Sumanta, vader vrijgesproken
De rechtbank in Alkmaar heeft de 42-jarige Manodj B. dinsdag veroordeeld tot vijftien jaar celstraf voor het ombrengen van de Surinaamse Sumanta Bansi. Vader Dwarka B. (65) werd vrijgesproken. Het Openbaar Ministerie had dit tegen beide mannen ook geëist. -
PREMIUM2
Nu alles duurder wordt: zo kick je af van alsmaar geld uit willen geven
We willen weer leuke dingen doen met ons geld: reizen, festivals. Maar tegelijkertijd moeten we gezien de inflatie op de kleintjes letten. Tijd om af te kicken van alsmaar méér willen, zeggen experts Erik Franck en Malaika Brengman: ,,Weet dat een aankoopimpuls in de praktijk na een kwartiertje overwaait.’’
-
Koken & Eten
Dit is waarom iedereen op Wimbledon aardbeien met slagroom eet
Wie aan Wimbledon denkt, denkt aan aardbeien. Met een flinke toef slagroom wordt het rode fruit al 145 jaar lang geserveerd op het Engelse tennistoernooi. Volgens experts zit er meer achter en beperkt de traditie zich niet alleen tot het evenement. -
Serval of egel als huisdier mag niet meer vanaf 2024
Het is vanaf 2024 niet meer toegestaan om bijvoorbeeld een serval of egel als huisdier te nemen, schrijft minister Henk Staghouwer (Landbouw) in een brief aan de Tweede Kamer. In dat jaar wordt een lijst van kracht met daarop dertig toegestane soorten die men als huisdier mag houden. Dieren die dan niet op de lijst staan, zijn niet toegestaan om te houden. -
Politie deelt 200 boetes uit voor boerenblokkades op maandag, minstens zeven aanhoudingen
Bij de boerenprotestacties op maandag zijn tot dusver zo’n tweehonderd boetes uitgedeeld, met name aan mensen die op de snelweg reden met trekkers. Dat zei politiecommandant Willem Woelders bij talkshow Op1. Ook zijn er zeker zeven mensen aangehouden bij blokkades van distributiecentra in Friesland.