Autobranche wil 30 km/uur in bebouwde kom
De RAI Vereniging wil dat 30 kilometer per uur de nieuwe snelheidsnorm wordt binnen de bebouwde kom. Dat is volgens de belangenorganisatie nodig om het aantal slachtoffers in het verkeer verder terug te dringen. Bovendien beperkt het ook de geluidsoverlast.
De afgelopen jaren is het aantal slachtoffers op een 50 km/uur-weg binnen de bebouwde kom gedaald, maar dat is volgens voorzitter Steven van Eijck nog lang niet voldoende. Het aantal (zwaar)gewonden neemt juist toe. RAI Vereniging, die de belangen behartigt van fabrikanten en importeurs van onder meer auto’s en motorfietsen, stelt dat ongeveer een derde van alle ongevallen met dodelijke afloop (mede) komt door een te hoge snelheid.
Uit onderzoek naar de invoering van 30 km/uur-zones in de periode 1998-2008, blijkt dat er naar schatting 51 tot 77 minder doden zijn gevallen.
Ouderen
Er komen steeds meer soorten gemotoriseerde en elektrische voertuigen in het verkeer. Ouderen blijven ook steeds langer mobiel. Van Eijck: ,,Willen we al dit verkeer veilig door de stad loodsen, dan moet de snelheid op de weg omlaag.”
De toekomst van stedelijke mobiliteit staat maandagavond centraal tijdens het jaarlijkse RAI Mobiliteitsdiner in Den Haag. Mensen uit politiek, overheid en mobiliteitsbranche gaan met elkaar praten over bereikbare, veilige, schone en leefbare steden. Gastspreker is de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Stientje van Veldhoven.
Kijk hier hoe snel je kunt remmen met 50 km/u:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Getest: Dit is de beste inbouw-combimagnetron
Wat is de beste inbouw-combimagnetron? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
PREMIUM
Niet doortrekken! Boer Wim is blij met jouw uitwerpselen: ‘Poep en plas zijn rijke grondstof’
Lever je poep en plas in bij de boer. Een onsmakelijke grap? Boer Wim van den Hengel uit Achterveld is wel degelijk serieus. Waardevolle mensenpoep gooien we weg, om vervolgens dure kunstmest te kopen. Veelal uit Rusland. ,,We spoelen nu grondstoffen het riool in.” -
PREMIUMGeld & Geluk
Astrid kwam met niets uit scheiding: ‘Kon binnen jaar auto van 15.000 euro kopen’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen geld en geluk. Astrid wil dat haar kinderen elke week één euro sparen. ,,Zo lief: toen hun oma via WhatsApp was opgelicht, haalden ze hun spaarpot leeg.” -
PREMIUM11
Beginnend bestuurder Bart rijdt in brakke bus Wim dood. 21 minuten later gebeurt er iets opmerkelijks
Het is technisch gezien een barrel, de witte bestelbus die beginnend bestuurder Bart B. (21) op 9 januari vorig jaar meeneemt uit de bedrijfsvoorraad van de garage van zijn vader in Weerselo. Amper een kilometer van zijn huis verliest hij in een bocht de controle over het stuur. -
PREMIUM2
Verkoop Gorsselse miljoenenvilla van gevallen kantorenkoning ‘in het najaar rond’
De verkoop van de villa van de gevallen onroerendgoedmagnaat en voormalige kantorenkoning Ger Visser in Gorssel is in volle voorbereiding en ‘gaat gewoon door’. Dat zegt curator Eric Looijen. De woning maakt deel uit van de afwikkeling in het faillissement van Visser en zijn Deventer kantorenfirma Eurocommerce.
-
PREMIUMDe Ridderhof
Woede bij nabestaanden schietdrama om opnames met agenten en nepwapens: ‘Niet uit te leggen’
Alphenaren zijn zich kapot geschrokken van filmopnames bij winkelcentrum De Ridderhof, waarbij politieauto’s en agenten met nepwapens ingezet werden. Het deed inwoners terugdenken aan het schietdrama in Alphen. -
PREMIUMvan wieg tot graf
Net toen Jan (1991–2022) zijn geluk had gevonden, sloeg het noodlot genadeloos toe
In de rubriek Van Wieg tot Graf vertellen wij het verhaal achter een overlijdensbericht. Vandaag het levensverhaal van AD-journalist Jan van Dam (1991-2022), die vorige maand hoorde dat hij uitgezaaide maagkanker had. Slechts drie weken later overleed hij. ‘Ik wil gaan als een man, niet als een zielenpoot.’ -
Zo kun je goedkoper tanken tijdens een lange rit
Ook al probeer je nog zo goed om brandstof te besparen, tijdens een langere rit is het onvermijdelijk dat je een keer moet tanken, en de prijzen van benzine en diesel liegen er niet om. Zo kun je goedkoper tanken.