Bussen rijden minder, ook na corona
Hoe langer we massaal thuiswerken, hoe penibeler de financiële huishouding van bedrijven in het openbaar vervoer wordt. Zonder passagiers geen inkomsten. Dus zien provincies en vervoersbedrijven zich genoodzaakt te snijden in dienstregelingen van stads- en streekbussen. Door het hele land doen bussen vanaf volgend jaar minder frequent de haltes aan. Sommige trajecten worden helemaal geschrapt, schrijft Trouw.
Het gaat om buslijnen van onder meer de vervoersbedrijven Arriva (Noord-Brabant, Limburg en Friesland), Keolis (Overijssel en Gelderland) en Connexxion (Noord-Holland en Flevoland). De exacte omvang van de kaalslag is nog niet duidelijk. Provincies stevenen af op 10 procent minder busritten ten opzichte van voor de pandemie, blijkt uit hun plannen. De inkrimping heeft effect op tientallen buslijnen. In enkele regio’s draait de ingeperkte dienstregeling al.
De vervoersbedrijven (NS, stads- en streekvervoer) kampen door de coronacrisis met miljoenenverliezen. Om te voorkomen dat er straks helemaal geen treinen en bussen meer rijden, staat de overheid garant voor maximaal 95 procent van de tekorten van ov-bedrijven, wat neerkomt op 1,5 miljard euro voor dit jaar, en nog eens 240 miljoen euro tot september 2022.
Prognoses
Niet overal is duidelijk of het busvervoer na de pandemie weer wordt opgeschaald naar het oude niveau. Momenteel vervoert het ov zo’n 65 procent van het aantal reizigers dat het voor de pandemie vervoerde. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) verwacht dat het ov-gebruik volgend jaar nog 6 tot 14 procent onder het niveau van 2019 ligt. Waarom dan toch inkrimpen? ,,Er zijn prognoses dat mensen ook na corona vaker thuis blijven werken”, zegt een woordvoerster van Arriva in Trouw. ,,Uiteindelijk zien we simpelweg nog steeds veel minder reizigers dan normaal.”
Gemeentebesturen door het hele land reageren als door een wesp gestoken op de aankondigingen en kloppen bij provincies of vervoersbedrijven aan om de plannen terug te draaien. De gemeente Dronten ziet dat de inkrimping vooral kwetsbare groepen treft, omdat de bereikbaarheid van onder meer ziekenhuizen, behandelcentra en speciaal onderwijs flink afneemt. Daarbij stelt de gemeente dat de provincie verder moet kijken dan de crisis en juist moet inzetten op meer ov, bijvoorbeeld vanwege toenemende vergrijzing.
Brandbrief
Wethouders in Zwolle en Deventer schreven volgens de krant een brandbrief aan de provincie Overijssel, de gemeente Tilburg wil in gesprek met Arriva en de GroenLinks-fractie in Eindhoven startte een petitie om aandacht voor het probleem te vragen in de Tweede Kamer. Volgens het Eindhovense GroenLinks-raadslid Samir Toub zou het Rijk namelijk garant moeten staan voor alle tekorten in het ov om de landelijke conflicten op te lossen. ,,Het schrappen van buslijnen is geen goed signaal als het gaat om verduurzaming. Steden stromen nu al vol met auto’s. Bovendien dragen we de verantwoordelijkheid om ouderen en mensen met een beperking te ondersteunen. Openbaar vervoer moet voor iedereen bereikbaar blijven”, verklaarde hij tegenover Trouw.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging -
Week lang geen treinen tussen Den Bosch en Eindhoven door gravende dassen, mogelijk zelfs langer
Tussen Den Bosch en Boxtel rijden in ieder geval tot en met volgende week maandag geen treinen. Het spoor kan daar verzakken, omdat dassen er een burcht onder hebben gebouwd. De spoorbaan en de ondergrond moeten worden hersteld, maar het is nog allerminst zeker of die klus in één week geklaard is.'s-Hertogenbosch, Boxtel -
PREMIUMGeld & Geluk
Stephanie en zoon Freek: ‘Zijn er 6000 euro per jaar op achteruit gegaan na zijn 18de verjaardag’
Om voor zoon Freek te zorgen, krijgt Stephanie een deel van zijn persoonsgebonden budget. Het geld dat hij met beleggen verdient, zet hij opzij. In deze Mezza-rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. -
PREMIUMdierenmens
Carmen rijdt tocht van 160 kilometer met haar paard, mét pitstops
In de rubriek Dierenmens schrijft Annemarie Haverkamp over dieren met een verhaal. Deze week over paarden met een groot uithoudingsvermogen. -
week van lentekriebels7
Medewerkers Rutgers bedreigd om les over seks op basisschool, video offline gehaald
Medewerkers van expertisecentrum Rutgers worden volgens de eigen directeur bedreigd, sinds de Week van de Lentekriebels deze week van start ging. Daarin krijgen basisschoolkinderen les over liefde, relaties en seksualiteiten. Na rumoer op sociale media kreeg de stichting Ouders & Onderwijs ‘tientallen telefoontjes’ van bezorgde ouders.
-
PREMIUM
Wie is Johan R., de man voor wie tientallen boeren met toeterende tractoren bij gevangenis verzamelden?
Wat veroorzaakte de massale steunbetuiging van tientallen boeren uit de omgeving van Alphen en Nieuwkoop bij de penitentiaire inrichting in Alphen? En wie is Johan R., de man om wie het allemaal te doen is?Alphen aan den Rijn -
-
-
PREMIUMEnergie2
Sluit je nu een jaarcontract af, dan ben je ook komende winter verzekerd van hetzelfde tarief
Deze week maakte Essent bekend dat het weer jaarcontracten aanbiedt. Lange tijd was het door de onzekere energiemarkt niet mogelijk voor consumenten om vaste contracten af te sluiten. Is het verstandig om nu vast te zetten? -
‘Nederlandse Staat aansprakelijk voor gevolgen Turkije-deal’
Amnesty International en drie andere maatschappelijke organisaties stellen maandag de Nederlandse Staat aansprakelijk voor ‘onnodig lijden en structurele schending van de rechten’ van vluchtelingen. Die schendingen zouden de gevolgen zijn van het sluiten van de zogenoemde Turkije-deal, waarin Nederland een grote rol speelde.