Volledig scherm
Foto ter illustratie. © anp

Consumentenbond kondigt eigen onderzoek aan naar besmette eieren

Voedselwaakhond NVWA gaf opdracht met fipronil besmette eieren terug te halen uit de winkels. Of dat inmiddels is gelukt, kan de dienst niet zeggen. Onder consumenten groeit inmiddels de ergernis. ,,Elk ei heeft een stempel. Eitje om ze terug te roepen.''

Voedsel- en warenautoriteit NVWA kan niet vertellen of alle verdachte eieren uit de schappen zijn verdwenen en verwijst naar de brancheorganisaties. Ook die geven geen garanties.

Zeven pluimveebedrijven moesten een week geleden hun eieren terughalen omdat ze mogelijk besmet zijn met het bloedluismiddel fipronil. De NVWA vertelt niet om welke bedrijven het gaat. Dat is tegen het zere been bij de Consumentenbond in Den Haag. ,,Consumenten beginnen zich af te vragen wélke eieren nu precies besmet zijn, zeker bij een kwetsbaar product als eieren voelen de consumenten zich al snel wat ongemakkelijk: kunnen we dit wel veilig eten", zegt Joyce Donat.

Onderzoek

De Consumentenbond dringt er bij de NVWA op aan snel klare wijn te schenken. En is van plan volgende week zelf nader onderzoek te laten doen naar de gifgraad in de eieren.

Ook op social media is de onrust voelbaar. ,,Om welke eieren van welke winkel het gaat, is nog steeds niet bekend gemaakt. Ondertussen blijven mensen besmette eieren kopen en consumeren", is één van de kritische reacties van lezers op berichtgeving over de terugroepactie.

Op twitter krijgen de instanties verwijten over de gebrekkige communicatie: ,,Succes! Ook met uw transparantie. Wanneer informeert NVWA de consument welke eieren en welke kip bij welke supers besmet zijn met fipronil.''

Zo moeilijk kan het toch niet zijn, meent een andere twitteraar: ,,Elk ei heeft stempel herkomstcode - eitje toch om met fipronil besmet ei terug te roepen!!'' Zo eenvoudig is het nou ook weer niet, legt Clara Hagen van de branchevereniging van eierhandelaren Anevei uit. ,,Met de eiercode is tracking & tracing heel eenvoudig. Maar er wordt niet geregistreerd dat een boer bijvoorbeeld tien eieren heeft geleverd aan bedrijf x en dat daarvan negen zijn teruggehaald.'' Hagen heeft dan ook 'geen idee' hoeveel eieren er in totaal zijn teruggehaald.

Garantie

Consumenten hoeven zich volgens haar geen zorgen te maken. ,,De pakstations hebben hun maatregelen genomen, dus het merendeel van de eieren is al lang en breed uit de handel. Tot en met de schappen van Albert Heijn halen we de eieren terug. De garantie dat alles is teruggehaald,kan ik niet geven.''

Albert Heijn kan dat evenmin en verwijst op haar beurt weer naar de brancheverenigingen.

Volgens Hennie de Haan van pluimveebond NVP lost het probleem zich uiteindelijk vanzelf op. ,,Het zijn geen producten die je in de diepvries legt. De stroom droogt vanzelf op.'' De Haan doelt op de wettelijke houdbaarheidstermijn. Na de legdatum mag een ei nog 28 dagen worden verkocht.

De vraag van consumenten is extra prangend geworden nadat de NVWA donderdag aankondigde bijna 200 pluimveebedrijven op slot te doen. Deze bedrijven hebben eerder dit jaar zaken gedaan met Chickfriend, dat ervan wordt verdacht fipronil te hebben gebruikt bij de bestrijding van bloedluis.

Meer

Als bij deze pluimveebedrijven het middel wordt aangetroffen, moeten ook zij eieren terughalen. Mogelijk volgen dus meer terugroepacties.