Volledig scherm
© anp

Europese Commissie geeft akkoord voor vluchten Lelystad Airport

De Europese Commissie heeft ingestemd met de regeling die het mogelijk maakt om vluchten te verdelen tussen Schiphol en Lelystad Airport. Dat blijkt uit een pdf van het conceptbesluit dat in handen is van en online is gezet door de NOS. De lidstaten zijn akkoord gegaan, blijkt uit de brief. Daarmee is een van de belangrijkste hobbels voor het opengaan van de luchthaven genomen.

Bronnen bij de Europese Commissie bevestigen dat het besluit voor het eind van de maand naar buiten wordt gebracht, maar willen er inhoudelijk niet op ingaan.

De luchthaven in Lelystad, die vakantievluchten van Schiphol moet overnemen, zou aanvankelijk al in 2020 open moeten gaan, maar dat moest mede door het uitblijven van toestemming uit Brussel worden uitgesteld.

Door de toestemming uit Brussel zijn echter nog niet alle problemen opgelost. Bewonersgroepen in Gelderland en Overijssel willen dat de luchthaven pas opengaat als het luchtruim opnieuw is ingedeeld en de geplande laagvliegroutes zijn verdwenen. Ook een uitspraak van de Raad van State over stikstofproblemen zorgt nu al voor extra vertraging.

Het ministerie wil niet reageren op de inhoud van het document dat naar buiten is gekomen. ,,We hebben het oordeel van de commissie nog niet”, zegt een woordvoerder. ,,De notificatieprocedure, die vertrouwelijk is, loopt.” De Commissie publiceert voor eind september haar officiële besluit.

Voorwaarde

Quote

Het is verschrik­ke­lijk en heel jammer dat deze hobbel is genomen

Jaap Kloosterziel, Stichting Red de Veluwe

Tegen die tijd hoopt het kabinet ook beter inzicht te hebben in de omvang van en mogelijke oplossingen voor het stikstofprobleem. Een commissie onder leiding van oud-minister Johan Remkes doet daar momenteel onderzoek naar.

Luchtvaartmaatschappijen die bereid zijn vluchten op Schiphol op te geven krijgen voorrang op Lelystad, staat in de regeling. Voorwaarde is wel dat ze de vluchten op Schiphol teruggeven aan de slotcoördinator op Schiphol of zelf gebruiken voor overstapvluchten. Dit is geldig tot een totaal van 25.000 vluchten per jaar. Na drie jaar volgt een evaluatie. Doel van deze verkeersverdelingsregel is ervoor te zorgen dat er minder vakantievluchten vanaf Schiphol vertrekken, zodat er ruimte ontstaat voor groei van zakelijke en overstapvluchten op de luchthaven.

Slecht nieuws

De Stichting Red de Veluwe is niet blij. ,,Het ziet er niet goed uit. Dit is slecht nieuws. Dit willen we niet. Het is verschrikkelijk en heel jammer dat deze hobbel genomen is”, zegt Jaap Kloosterziel van de stichting tegen het NOS Radio 1 Journaal.

De tegenstanders van meer vluchten op Lelystad hebben wel de hoop gevestigd op andere problemen die nog moeten worden opgelost, zoals het stikstofprobleem. ,,Er zijn nog meer hobbels die genomen moeten worden. Daar hebben we onze hoop op gevestigd. We hopen ook dat de Tweede Kamer kritisch gaat kijken naar wat dit te betekenen heeft. We gaan ervan uit dat de Kamer niet akkoord gaat met autonome groei, dus we moeten nog zien of het wel doorgaat.”

De actiegroepen in Stichting Red de Veluwe verzetten zich de opening van Lelystad Airport en laagvliegroutes boven de Veluwe. 

Administratieve hobbel

Ook Greenpeace, Natuur en Milieu en Milieufederatie Noord-Holland vinden dat de uitbreiding van Lelystad Airport moet worden afgeblazen. Dat deze administratieve hobbel is genomen, betekent volgens de drie organisaties niet dat Lelystad Airport open kan. ,,Het openen van de luchthaven veroorzaakt nog steeds grote klimaat- en natuurschade en zal zorgen voor veel overlast voor omwonenden. De enige manier om dat te voorkomen is door de uitbreiding van Lelystad Airport af te blazen. Deze grote vervuiler moet er niet komen, want het klimaat kan al deze vluchten niet aan.”

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) reageert behoedzaam. ,,Als het waar is, zou dat fantastisch zijn, maar ik ga geen eieren verkopen voor ik een kip heb”, zei de minister. Van Nieuwenhuizen voegde eraan toe dat er dan ook nog een oplossing gevonden moet worden voor de ‘stikstofproblematiek’. Het kabinet werkt daar hard aan, zei ze.

VVD-Europarlementariër Caroline Nagtegaal is een stuk minder terughoudend dan haar partijgenoot in Den Haag. ,,Ziet ernaar uit dat in Europa een belangrijke stap is genomen voor Lelystad en de regio. Goed voor Nederland, Schiphol en onze luchtvaartsector!”, twittert zij. Nagtegaal zit onder meer in de commissie vervoer en toerisme van het parlement.

Voorzichtig positief

Aanbieder van vliegvakanties Corendon is voorzichtig positief. Tegelijkertijd blijft topman Steven van der Heijden kritisch over de toekomstplannen van de nog te openen luchthaven. Corendon zal wel proberen ruimte op het Flevolandse vliegveld te bemachtigen.

Een nieuwe regeling bevat volgens Van der Heijden voordelen voor kleinere partijen als Corendon. Eerdere plannen over de verdeling van vluchten zouden grote luchtvaartmaatschappijen met dochterbedrijven een oneerlijk concurrentievoordeel geven ten opzichte van kleinere maatschappijen als Corendon. Dat bezwaar lijkt nu weggenomen, zegt Van der Heijden.

Andere problemen zijn er volgens hem nog wel. Na opening is de capaciteit op Lelystad Airport klein, stelt Van der Heijden. Corendon zou volgens hem al zo’n 20 procent van alle slots op Lelystad moeten krijgen om een hele zomer vluchten uit te kunnen voeren. Hoe die koek verdeeld wordt, is nog ongewis. Tot slot blijft het onduidelijk wanneer Lelystad Airport, dat onder meer kampt met stikstofproblematiek, opengaat.