Volledig scherm
Advocaat Benedicte Ficq. © ANP

Gerechtshof: geen strafzaak tegen de tabaksindustrie om ‘zware mishandeling’

Er komt geen strafzaak tegen de tabaksindustrie. Dat heeft het gerechtshof in Den Haag besloten. De Zwolse longkankerpatiënte Anne Marie van Veen en tal van andere personen en instanties deden de afgelopen jaren aangifte van ‘zware mishandeling die de dood tot gevolg kan hebben’. 

De beslissing van het gerechtshof volgt op een eerdere beslissing van het Openbaar Ministerie in februari van dit jaar. Het OM zag er toen geen strafzaak in en liet weten niet tot vervolging over te gaan. Meteen daarna startte advocaat Bénédicte Ficq een artikel 12-procedure om het OM te dwingen alsnog de vier grote sigarettenproducenten van dit land voor de rechter te slepen. 

Aangifte

Ficq deed in 2016 namens longkankerpatiënte Anne Marie van Veen aangifte van zware mishandeling (die de dood tot gevolg heeft) en valsheid in geschrifte tegen de vier grootste tabaksproducenten in Nederland. Daarna volgden nog talloze andere aangiften van personen en maatschappelijke organisaties. 

De tabaksindustrie heeft volgens de klagers sigaretten bewust verslavend gemaakt door er kleine filtergaatjes in te stoppen. Daardoor krijgen rokers tijdens het roken méér slechte stoffen binnen dan is toegestaan, omdat ze met hun mond en vingers de ventilatiegaatjes dicht houden. Op die manier krijgen ze een maximale hoeveelheid verslavende stoffen binnen. Meetmachines meten minder schadelijke stoffen omdat de gaatjes dan niet worden afgedicht.

}xml:space="preserve">
Download hier de nieuwe app van de Stentor!Klik hier voor iPhone/iPad .. of hier voor Android (bijv. Samsung)
  1. ‘Boeing in 2009 op verzoek van Amerikanen uit de wind gehouden bij crash Schiphol’
    Poldercrash

    ‘Boeing in 2009 op verzoek van Amerikanen uit de wind gehouden bij crash Schiphol’

    Het ongeluk met de Turkse Boeing 737 in 2009 bij Schiphol had een waarschuwing kunnen zijn voor de mankementen die zich later met de Boeing 737 MAX aandienden. Maar informatie die wees op oorzaken is volgens de Amerikaanse krant The New York Times door Nederlandse onderzoekers onder druk van Amerikaanse collega’s niet in het eindrapport gezet. De krant stelt dat de verantwoordelijkheid van het Amerikaanse Boeing destijds ‘opzettelijk is begraven’.