Volledig scherm
© ANP XTRA

Goede doelen verliezen veel vaste donateurs: ‘Het geefgedrag verandert’

Grote goede doelen verliezen in hoog tempo hun vaste donateurs. Dat blijkt uit onderzoek van de Volkskrant naar de fondsenwerving van de 25 grootste goededoelenorganisaties. Met name het Wereld Natuur Fonds (WNF) kreeg een forse daling in het aantal vaste gevers te verwerken: in 2018 haakten 63.000 donateurs af. ,,Met name jongere generaties willen flexibeler doneren.’’

Het WNF is met afstand de grootste verliezer qua vaste donateurs, maar ook bij goede doelen als Unicef, Greenpeace en Oxfam Novib verdwenen in 2018 enkele duizenden regelmatige gevers. De opbrengst van de 25 grootste goede doelen was vorig jaar 709 miljoen euro, 2,6 procent minder dan een jaar eerder. De organisaties proberen het verlies aan inkomsten onder andere te compenseren door aan de overgebleven leden hogere donaties te vragen. Onder meer het WNF en Amnesty International slaagden daarin.

Het percentage Nederlanders dat elk jaar een vast bedrag overmaakt naar goede doelen daalt al een aantal jaren. Het aantal incidentele gevers neemt daarentegen toe. Het WNF gaat er dan ook vanuit dat de afname in het aantal vaste donateurs niet betekent dat men niet meer wil doneren.

,,In plaats van de klassieke donatie, waarbij elke maand een vast bedrag wordt overgemaakt, willen met name jongere generaties flexibeler doneren. Digitaal of vaker met een gift bij acties en campagnes waar men zich persoonlijk bij betrokken voelt en door zich actief in te zetten voor een specifiek doel.’’

De wil om te schenken is volgens de organisatie ‘nog steeds groot’. ,,Zo heeft de recente noodactie voor de branden in de Amazone binnen een week een kwart miljoen euro opgeleverd.’’

Quote

De bereidheid om geld te doneren is nog steeds groot.

Wereld Natuur Fonds

Dat de vaste schenkingen afnemen, is ook te verklaren door een aantal bewuste keuzes, stelt het WNF. Zo werd er in 2018 bijvoorbeeld geen straatwerving meer gedaan. Deze vorm van werving leverde de organisatie weliswaar veel donateurs op, maar wel tegen hoge kosten. ,,Wij hebben geconcludeerd dat straatwerving voor ons te weinig oplevert in verhouding tot de kosten.’’

De natuurbeschermingsorganisatie blijft optimistisch over het behalen van haar doelen. ,,Er is een enorme bereidheid bij met name jongere generaties om zich in te zetten voor bescherming van de natuur.’’ Donaties zijn daarbij belangrijk, maar niet allesbepalend. Bewustzijn telt ook. ,,Alleen met donaties kunnen we het wereldwijde natuurverlies niet keren. En dat is uiteindelijk de missie van WNF.’’

Ook groei

KWF Kankerbestrijding blijft het goede doel dat het meeste geld inzamelt. Vorig jaar kwam er 117 miljoen euro binnen. Er waren ook organisaties die een groei van het aantal vaste donateurs wisten te boeken. Zo kreeg Cliniclowns er een kleine 8000 donateurs bij. Kleinere toenames waren er ook bij Natuurmonumenten (1600) en het Liliane Fonds (460).