Volledig scherm
© Thinkstock

‘Hallo, met de bank’, Zeeuws echtpaar raakte duizenden euro’s kwijt na simpel telefoontje

Een Zeeuws echtpaar is 10.000 euro kwijtgeraakt aan een oplichter.  De slachtoffers werden gebeld door iemand die zich uitgaf voor een medewerker van de bank waarbij zij klant zijn. Het telefoontje kwam vertrouwelijk over, omdat de beller een telefoonnummer meezond dat ook daadwerkelijk van de klantenservice van de bank was. 

De ‘medewerker’ gaf aan dat hij het echtpaar belde, omdat er een verdachte transactie van ongeveer drieduizend euro zou worden gedaan met hun rekeningnummer.

‘Kluis’

De slachtoffers vertelden de ‘medewerker’ dat dit geen overschrijving was waar zij toestemming voor hadden gegeven. Hierop kregen zij te horen dat hun rekening dan mogelijk gehackt zou zijn en kregen het advies om hun geld veilig op een speciale kluisrekening te zetten. 

Die kluisrekening zou gekoppeld zijn aan een andere bank. Ze vertrouwden de zaak niet en gaven dit ook aan. Maar volgens de oplichter was dit een nieuwe werkwijze van de banken. Na het overmaken van het geld zouden de slachtoffers een code krijgen waarmee zij toegang zouden houden tot hun geld. 

Code

Toen het geld was overgemaakt, in dit geval ongeveer tienduizend euro, en het tijd was om de code te verkrijgen, werd de verbinding verbroken.

De slachtoffers hebben meteen hun bank gebeld. Die heeft navraag gedaan bij de andere bankinstantie, maar toen bleek dat het geld inmiddels verdwenen was. Het echtpaar heeft toen meteen aangifte gedaan bij de politie. Het Cyberteam van politie Zeeland-West-Brabant onderzoekt de  zaak.

Nepnummer

Het echtpaar is waarschijnlijk gebeld met een ‘gespoofd telefoonnummer’. Een oplichter kan dan, via een computerprogramma, zijn eigen nummer afschermen en als beller-ID (de naam en het nummer dat je op je scherm ziet) een bepaald telefoonnummer meesturen. Daardoor lijkt het alsof je gewoon door de klantenservice van een bank wordt gebeld. 

Geblokkeerd

De politie waarschuwt voor dergelijke telefoontjes. De bank doet namelijk nooit dergelijke voorstellen. Het kan wel voorkomen dat een bank belt als er een verdachte transactie plaatsvindt. Dan deelt de bank mede dat de rekening geblokkeerd wordt.