Volledig scherm
Foutje! Het kabinet deelde per ongeluk bedrijfsvertrouwelijke informatie met de Kamer over de verkoop van spoorgronden. © Fotograaf: Reyer Boxem, beeldbewerking: David van der Heeden/AD.

Kabinet begaat flater met spoorgrondrapporten: vertrouwe­lij­ke informatie op straat

Video/updateHet kabinet heeft een flater begaan bij sturen van vertrouwelijke rapporten over spoorgronden. Door een administratieve fout lagen bedrijfsvertrouwelijke gegevens en persoonsgegevens op straat. 

Dat blijkt uit een brief die staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat gisteren naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Hierin erkent de D66-bewindsvrouw dat ‘als gevolg van een administratieve omissie’ van twee documenten ‘de ongelakte versies’ naar de Kamer zijn verzonden. Daardoor hebben ‘bedrijfsvertrouwelijke gegevens en persoonsgegevens’ volgens het ministerie ‘enkele uren’ online gestaan. ,,Ik verontschuldig mij voor de verwarring die mogelijk hierdoor is ontstaan,’’ geeft Van Veldhoven aan. 

‘Niet fraai’

Toen de fout ontdekt werd, zijn alsnog de geanonimiseerde stukken online geplaatst. Spoorbeheerder ProRail bevestigt dat ‘de stukken geanonimiseerd naar de Kamer hadden moeten gaan’. Woordvoerder Jaap Eikelboom: ,,Dat is niet gebeurd en dat is natuurlijk niet fraai.’’ Volgens het ministerie vallen de gevolgen van het publiceren van de ongecensureerde versie mee en zijn er stappen ondernomen om herhaling te voorkomen.

Omkoping

Volledig scherm
Op de gronden - van soms maar dertig centimeter breed - moesten bijvoorbeeld spoorbruggen, overgangen of hekken tegen zelfmoord worden geplaatst. © reyer boxem

Het Openbaar Ministerie (OM) doet op dit moment strafrechtelijk onderzoek naar omstreden gronddeals van de Nederlandse Spoorwegen. Een betrokkene wordt verdacht van omkoping. Deze krant onthulde dat vastgoedhandelaars miljoenen verdienden met het kopen van vele lapjes grond langs het spoor. Eerst kreeg een voormalig elektricien uit Rotterdam ruim 8 miljoen euro van de Nederlandse Spoorwegen bij het verwerven van allerlei gronden. Spoorbeheerder ProRail bleek die gronden tóch nodig te hebben en telde in 2017 ruim 18 miljoen euro neer voor het terugkopen van een deel van die percelen. Op de gronden - van soms maar dertig centimeter breed - moesten bijvoorbeeld spoorbruggen, overgangen of hekken tegen zelfmoord worden geplaatst. Daarna bleek dat er in 2018 nog een deal is gesloten, waarbij ProRail 15 miljoen euro overmaakte aan een autocoureur uit Achterveld van Bakkhe Vastgoed. Die tweede deal wordt nu door het OM onderzocht. Betrokkenen vermoeden dat de snelle jongen voorkennis had bij het inschrijven op de grond.

Eerder bleek dat het Openbaar Ministerie onderzoekt of er sprake is van omkoping bij de verkoop van spoorgronden. Bekijk hier de video over deze zaak:

Tips?

Heb je tips over deze zaak of over andere opvallende grondverkopen, dan komen we graag met je in contact. Gebruik onze WhatsApp-tiplijn 06-1156 8540 of mail naar oproep@ad.nl (je gegevens nemen we in vertrouwen in behandeling volgens ons privacy-statement).