Volledig scherm
Duizenden leraren zien dat de leerresultaten van kinderen achteruitgaan door het lerarentekort © ANP

Kinderen presteren slechter door lerarentekort

De leerresultaten van Nederlandse kinderen gaan achteruit als gevolg van het lerarentekort. Ze hebben een kleinere woordenschat, slechtere Cito-scores en koersen zelfs af op een lager schooladvies. 

Dat zeggen een kleine drieduizend leraren, schooldirecteuren en onderwijsondersteuners in een enquête van CNV Onderwijs en deze krant. Negentig procent stelt dat het kennisniveau van leerlingen bij rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen achteruitgaat. Ze constateren dat vooral de grote uitval van leraren en steeds wisselende gezichten voor de klas funest zijn voor de leerresultaten. ,,We hebben meer uitstroom naar lagere niveaus van voortgezet onderwijs dan vijf jaar geleden, slechtere Cito-scores en een beperktere woordenschat’’, aldus een leerkracht.  

Quote

Dit is schokkend. Het lerarente­kort gaat ten koste van onze kinderen

Jan de Vries, CNV Onderwijs

Mindere resultaten

De Onderwijsinspectie constateerde eerder dat de reken- en taalresultaten van basisschoolleerlingen de afgelopen twintig jaar achteruitgingen. Maar volgens duizenden leraren en directeuren holt de kennis door het lerarentekort verder achteruit. ,,Dit is schokkend. Het lerarentekort gaat ten koste van onze kinderen. Als ze de kernvakken taal en rekenen niet goed genoeg leren, heeft dat gevolgen voor alle vakken en uiteindelijk hun vervolgopleidingen", constateert CNV-bestuurder Jan de Vries. 

De problemen ontstaan al in de lagere klassen van de basisschool, vooral in de groepen zonder vaste leerkracht. ,,Het afgelopen schooljaar is onze hele groep 5 behoorlijk onderuitgegaan op de Cito-toetsen. Dit was een direct gevolg van het niet kunnen vinden van een goede invalleerkracht na een burn-out van de vaste leerkracht", aldus één van de respondenten.

Volledig scherm
Leraren staken al langer voor meer geld en betere salarissen om het tekort tegen te gaan. © ANP

Wisselende gezichten

Door de vele wisselende gezichten krijgen de kinderen niet altijd alle lesstof. Bovendien kunnen ze de stof niet altijd goed genoeg oefenen, waardoor ze toetsen slechter maken. ,,Kinderen krijgen hapsnap les. Het aanleren van strategieën om vaardigheden te laten beklijven, schiet er bij in", verklaart een leerkracht. Er vallen gaten in de zogenoemde doorlopende leerlijn, waarbij de lesstof voor de kinderen in de hele schoolcarrière goed hoort aan te sluiten. 

Dat merken ook middelbare scholen. Zij constateren dat kinderen binnenkomen met bijvoorbeeld achterstanden op het gebied van spelling. ,,Verwachte voorkennis ontbreekt. Leerlingen hebben een lager niveau qua begrip en toepassing bij opdrachten”, zegt een docent. Ook zijn nogal eens de tafels niet genoeg in de hoofden van leerlingen gestampt.

Quote

Kinderen krijgen hapsnap les. Het aanleren van strategieën om vaardighe­den te laten beklijven, schiet er bij in

Leerkracht in enquête

Lees ook later op de dag ons Premium-verhaal: Lerarentekort krijgt effect op kinderen: ‘We hebben nu wel een juf, maar ze gaat toch weer weg’

Schoolbesturen luidden vorige maand al de noodklok over het lerarentekort in het basisonderwijs. ,,Eigenlijk mag niemand meer ziek worden dit jaar‘’, vertelt verslaggever Franka van der Rijt. Bekijk de video:

  1. Scholieren verspreiden kinderporno op WhatsApp, school boos: ‘Dit is verschrikkelijk’
    UPDATE

    Scholieren versprei­den kinderpor­no op WhatsApp, school boos: ‘Dit is verschrik­ke­lijk’

    In een WhatsApp-groep van leerlingen van het Dendron College in Limburg zijn pornografische afbeeldingen van kinderen aangetroffen. Dat heeft de school in een brief aan de ouders laten weten. Volgens een woordvoerder hebben de leerlingen van de onderbouw ontzettend veel spijt van hun acties. ,,Ze hebben totaal niet beseft waar ze mee bezig waren. Zulke afbeeldingen zijn natuurlijk verschrikkelijk.’’