Niet eerder was een trein zó snel van Zwolle in Amsterdam: nachtelijke testrit geslaagd

videoDe proefrit met de snellere intercity tussen Groningen en Den Haag is zonder problemen verlopen. De trein behaalde op de Hanzelijn tussen Zwolle en Almere en snelheid van meer dan 160 kilometer per uur en sloeg op het hele traject de stations Assen, Lelystad Centrum en Leiden Centraal over. Op die manier werd een kwartier tijdswinst behaald.

Zestien partijen ondertekenen vrijdagavond een document voor een snellere treinverbinding tussen Noord- en Oost-Nederland en de Randstad.

Volgens ProRail-baas Pier Eringa moet ook het oosten van het land profiteren van de economische groei in Nederland. Dat kan met een snellere treinverbinding met de randstad. Niet eerder was een trein zo snel van Zwolle in Amsterdam. Dat het kon, bleek tijdens de nachtelijke proefrit. 

Eringa ziet mogelijkheden om het spoor beter te benutten. Meer treinen met hogere snelheid: dat betekent dat de afstanden in ons land ‘korter’ worden. Eerder lanceerde hij zijn ideeën dat treinen op termijn misschien wel met 250 kilometer per uur over het spoor kunnen razen. Daarvoor moet de spoorbeheerder dan wil miljarden investeren, liet hij weten. 

Handtekeningen

De ondertekening vrijdagavond vond plaats in het Groninger Museum voorafgaand aan een testrit van Groningen naar Den Haag waarbij de reistijd met ruim een kwartier bekort wordt.

Burgemeester Peter den Oudsten toonde zich blij dat alle betrokkenen inclusief de verantwoordelijk gedeputeerde uit Friesland, een wethouder uit Leeuwarden en Drenten zoals Henk Brink bij de ondertekening aanwezig zijn. NS-topman Roger van Boxtel is eveneens van de partij. ,,We hebben de regio herondekt”, zei hij.

Fleur Gräper memoreerde dat de helft van het bruto nationaal product buiten de Randstad verdiend wordt. De kortere reistijd van ruim vijfiten minuten noemt ze in eerste instantie wellicht niet zoveel, ,,maar een kwartier kan het verschil maken: de trein is straks net zo snel of sneller dan de auto.”

Deze partijen zetten vrijdagavond hun handtekening voor een snellere verbinding tussen de randstad en de het oosten en noorden van het land:

De provincies Fryslân, Groningen, Drenthe, Overijssel, Flevoland en Noord-Holland, de Vervoerregio Amsterdam, de consumentenorganisaties Fryslân, Groningen en Drenthe, VNO-NCW-MBK-Noord en de gemeenten Leeuwarden, Groningen, Assen, Zwolle en Enschede.

Volledig scherm
Archieffoto © ANP

De trein vertrok om 00.02 uur uit Groningen en kwam zoals gepland om 02.23 uur aan op station Den Haag Centraal. ,,En daar was het feest’’, laat een woordvoerster van de NS weten. Dat de intercity vanwege een nog stilstaande trein arriveerde op perron 10 en niet op 9, mocht de pret niet drukken. De snelle IC vertrok niet lang na aankomst weer voor de terugreis naar Groningen. Toen waren de meesten van de ongeveer 100 testreizigers al wel uitgestapt.

Met de test wilde de NS bekijken welke aanpassingen nodig zijn aan onder meer treintechniek, infrastructuur en dienstregeling om intercity's sneller te maken. Zo moest op de Hanzelijn naar een ander beveiligingssysteem worden gewisseld en dat verliep zonder problemen.

Het testtraject tussen Groningen en Den Haag dient als voorbeeld voor meer snelle treinen. Het doel is om binnen enkele jaren snellere treinen in te zetten tussen Groningen en de Randstad.