Ombudsman: Fouilleren op Schiphol kan beter, klachten verdienen meer aandacht
Reizigers op Schiphol moeten beter worden geïnformeerd over fouillering op de luchthaven, vindt de Nationale ombudsman. Ook de klachtenafhandeling verdient meer aandacht, is zijn conclusie na onderzoek.
Volgens ombudsman Reinier van Zutphen mogen reizigers die klachten indienen daarop ook een serieuze reactie verwachten. De Koninklijke Marechaussee (KMar) heeft daarbij een belangrijke rol als verantwoordelijke organisatie.
Hij stelt vast dat de veiligheidscontrole op luchthavens de afgelopen jaren is verscherpt door een toegenomen kans op terroristische aanslagen. De noodzakelijke fouilleringen aan het lichaam kunnen als ingrijpend worden ervaren en daarover wordt ook geklaagd.
Afgesloten cabine
Volgens hem zijn inmiddels verbeteringen doorgevoerd, zoals de aanstelling van een extra medewerker die bij de toegang van veiligheidscontroles fungeert als aanspreekpunt voor reizigers en medewerkers. Reizigers moeten volgens hem ook worden gewezen op de mogelijkheid om in een afgesloten cabine te worden onderzocht.
,,Het kwam vaak voor dat er geen nader onderzoek naar de klachten werd gedaan en niet werd achterhaald wie de betrokken medewerker was”, constateert de ombudsman. Daardoor werd volgens hem onvoldoende lering getrokken uit grieven.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
vraag 't vtwonen
Zo wordt je huis een oase van rust: ‘Dat is echt een basisbehoefte’
In een rustig huis is het fijn thuiskomen na een lange werkdag. Hoe maak je van je huis zo’n serene plek? We vragen het Liza Wassenaar, stylist bij vtwonen. -
Energierekening
Sjaak (75): ‘Ik heb zelf radiatorfolie achter de radiatoren geplaatst, met magneten’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Sjaak Kolderman (75) uit Sassenheim. -
Apenpokkenvirus voor het eerst in Nederland vastgesteld
Het apenpokkenvirus is voor het eerst in Nederland vastgesteld bij een persoon. Dat meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). -
PREMIUM
Bram (12) beloofde op tijd thuis te zijn, maar kwam nooit aan: ‘Geen straf te zwaar in onze ogen’
Hij reed niet te hard, maar waarom zag automobilist Jan van A. de 12-jarige fietsende scholier Bram dan tóch over het hoofd op de Blaaksedijk in Puttershoek? Het ventje overleed na de aanrijding aan zijn verwondingen. ,,Ik heb geen gekke dingen gedaan’’, beweert Van A. donderdag in de rechtbank. -
Podcast
Nanette en Marlies verloren ongeboren baby: ‘Zoveel liefde voor zo’n ieniemini mensje’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. Deze week vertellen Marlies en Nanette over hun miskramen.
-
PREMIUM8
Tanken toch weer duurder en duurder: ‘Prijs komt dit jaar niet meer onder de 2 euro’
Van de korting op belasting op benzine is bij veel tankstations nog weinig te merken. De gemiddelde prijs voor een liter Euro 95 ligt deze week alweer op 2 euro 15. Benzine zou toch goedkoper worden? En gaat die prijs nog verder stijgen? -
PREMIUM
Van zorg tot onderwijs en van cultuur tot sport: zo bereiden sectoren zich voor op nieuwe coronagolf
Minister Kuipers (Volksgezondheid) roept de sectoren in de samenleving op zich met eigen plannen voor te bereiden op een nieuwe coronagolf in het najaar. Liggen die draaiboeken al klaar? -
PREMIUMmet video
Vermiste postduif keert na vijftien jaar terug bij ‘baasje’ Leo: ‘Die kan niet van mij zijn, dacht ik’
Een vermiste duif, daar kijkt Leo Snel na ruim vijftig jaar postduiven houden niet van op. Maar dat een duif na vijftien jaar terugkeert op het hok, dat maakte de 66-jarige Utrechter niet eerder mee. De Nederlandse Postduivenhouders Organisatie noemt zijn verhaal ‘heel uitzonderlijk’.