Schiphol: Geen limiet meer op aantal reizigers
Schiphol stelt na maart geen limiet meer in op het aantal reizigers dat dagelijks vanaf de luchthaven mag vertrekken. Er zijn genoeg beveiligers geworven om problemen, zoals die van vorig jaar, te voorkomen, liet interim-topman Ruud Sondag woensdag weten.
Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen gaan nog wel samenwerken om te zorgen dat de piekdagen soepel verlopen. Op die piekdagen zijn namelijk ook enkele momenten waarop heel veel vluchten vertrekken. Door betere spreiding van vertrekkende reizigers wordt de doorstroom beter. Als de vrijwillige afspraken niet tot voldoende resultaat leiden, zal Schiphol voor piekdagen alsnog beperkingen opleggen.
Sondag stelt in een verklaring: ,,Het ziet er goed uit richting meivakantie. Vanaf de start van het seizoen 2023 eind maart gaan we verder opschalen en dat gaan we op een verstandige en gefaseerde wijze doen, in het belang van de reizigers, medewerkers en luchtvaartmaatschappijen. We gaan geen risico’s nemen. Wij willen weer de kwaliteit en zekerheid bieden die iedereen van Schiphol mag verwachten.”
Vanaf 26 maart gaat Schiphol opbouwend van 50.000 naar 71.000 vertrekkende reizigers per dag. De luchthaven verwacht in de meivakantie 3,5 miljoen vertrekkende passagiers. Verder dan de meivakantie kijkt Schiphol nu nog niet, maar de overleggen over de zomervakantie beginnen snel. ,,Dan hebben we ook alweer meer personeel en dan is de drukte over een langere periode gespreid”, aldus Sondag. Om alles mogelijk te maken, vertrouwt Schiphol ook een beetje op de reiziger. Die kan meer spullen in één bakje stoppen bij de controle, zeker als ze samen met andere mensen reizen. Ook zet Schiphol personeel in om daarbij te gaan helpen.
Reacties luchtvaartmaatschappijen: ‘We zien de zomer positief tegemoet’
Luchtvaartmaatschappij KLM is positief gestemd over de verwachtingen van Schiphol. Ook Transavia laat weten blij te zijn ‘met de inspanningen door Schiphol en andere partijen in de sector'. Touroperator TUI benadrukt dat dit is zoals het zou moeten zijn en vindt dat Schiphol de zaken goed heeft opgepakt na de chaos van vorig jaar. TUI bevestigt met Schiphol en de andere bedrijven in de branche te kijken naar de mogelijkheden om te veel drukte op piekmomenten te voorkomen. ,,Iedereen wil daar graag aan bijdragen want niemand wil een zomerseizoen als vorig jaar”, laat een woordvoerster weten. .,,We zien de komende zomer positief tegemoet.”
Chaos en wachtrijen
Schiphol kampte vorig jaar met problematische en chaotische wachtrijen door een gebrek aan beveiligers bij de securitycheck. Op sommige dagen liepen de wachttijden zo hoog op dat passagiers hun vlucht misten en luchtvaartmaatschappijen reizen moesten schrappen. Om de doorstroom van passagiers op Schiphol door te laten gaan, beperkten luchtvaartmaatschappijen met duidelijke tegenzin het aantal passagiers.
De beelden van de luchthaven gingen de hele wereld over. Daarop besloot Schiphol een aantal maatregelen te nemen. Zo is zij onder meer een wervingscampagne gestart om meer beveiligingsmedewerkers te werven. Ook zijn de arbeidsvoorwaarden voor deze groep medewerkers verbeterd. De luchthaven laat weten dat tot nu toe ongeveer de helft van de benodigde extra 850 beveiligingsagenten is geworven. De komende weken komen daar nog een paar honderd bij.
Personeelstekorten oplossen
KLM ziet dat ‘dat de hele sector zich inspant om de personeelstekorten op te lossen’ en waarschuwt dat het belangrijk blijft ‘voor alle partijen in de sector van belang om de voortgang van de werving van personeel te blijven monitoren’. Transavia zegt zelf extra personeel te hebben aangenomen en goede afspraken te hebben gemaakt met bijvoorbeeld de afhandelaars. ,,Wij hebben er vertrouwen in dat het zomerseizoen voor zowel passagiers als medewerkers zonder al te grote problemen zal verlopen, al zullen er momenten zijn dat het druk is.”
Praat mee.
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen respectvolle reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een gesprek willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Bekijk onze nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM7
Xander W. stal 6,1 miljoen euro van zijn baas en leefde een luxe dubbelleven. Tot hij tegen de lamp liep
-
Met video's
Nabestaanden Bas van Wijk over 11,5 jaar cel voor Samir el Y: ‘Dat er nog half jaar af gaat is niet uit te leggen’
Samir el Y. krijgt 11,5 jaar cel en tbs met dwangverpleging voor het op klaarlichte dag doodschieten van Bas van Wijk in recreatiegebied De Oeverlanden in Amsterdam op 8 augustus 2020. Daarmee krijgt hij in hoger beroep een zwaardere straf dan de 9 jaar en tbs die hij in 2021 van de rechtbank kreeg. Volgens het gerechtshof Amsterdam was er wel degelijk sprake van gekwalificeerde doodslag, oftewel: Samir schoot omdat hij een horloge wilde stelen. -
Getest: Dit is de beste wasmachine voor grotere huishoudens
Wat is de beste wasmachine voor een gezin van 5 personen of meer? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
PREMIUM
Subsidie om je huis te verduurzamen? Super lastig. Met deze tips lukt het hopelijk wel
Een op de drie huiseigenaren krijgt het niet voor elkaar subsidie aan te vragen voor het verduurzamen van de eigen woning. Het hele aanvraagproces voor de Investeringssubsidie voor duurzame energie (ISDE) is voor veel huiseigenaren onbegrijpelijk, ontoegankelijk en zeer tijdrovend. Met deze tips wordt het iets eenvoudiger. -
delta air lines
Passagiersvliegtuig landt vóór de landingsbaan op Schiphol: ‘Dit komt echt bijna nooit voor’
Een passagiersvliegtuig van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Delta Air Lines heeft vanochtend een verkeerde landing gemaakt op Schiphol. Daarbij kwam de achterkant van het toestel vóór het verharde deel van de landingsbaan terecht. Hierdoor is schade ontstaan aan de landingsbaan, bevestigt een woordvoerder van Schiphol. De schade is inmiddels gerepareerd.
-
PREMIUM
Als Romana naar Schiphol gaat is het altijd mis: ‘Ik heb zo gejankt, werd daar vastgezet tussen de prostituees’
Den Haag -
-
-
PREMIUM1
Toeristen lachen om blowverbod in Amsterdam: ‘Wij hebben die regel al gebroken’
Blowen in de Amsterdamse binnenstad is vanaf donderdag taboe. Wie het toch doet, riskeert 100 euro boete. Maar in straten waar het verbod geldt, wordt vooral hard gelachen om de nieuwe maatregel. ,,Wie gaat dat handhaven dan?’’, klinkt het cynisch. -
PREMIUMEnergierekening
Harmen: ‘Mijn huis had energielabel C, maar dat was misschien een beetje optimistisch’
Harmen Visser (28) uit Eindhoven heeft twee verschillende energiecontracten omdat dit voor hem voordeliger is. Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer