Volledig scherm
De interesse van jongeren in technische vakken groeit, maar ze vinden de lessen vaak saai. © ROBIN UTRECHT

Scholier vindt techniek interessant, maar de lessen saai

Scholieren vinden techniek interessanter en denken ook vaker dat ze bèta-vakken aankunnen. Tegelijkertijd vinden ze de lessen saaier geworden. ,,Jongeren zien meer technologie om zich heen en vinden dat normaler.”

Quote

Jongeren zien meer technolo­gie om zich heen. In 2011 had je nog geen drones en virtual reality

Beatrice Boots, Directeur Platform Talent voor Technologie

Jongeren vinden technologie aantrekkelijker en overwegen vaker om een baan in de techniek te zoeken. Dat blijkt uit representatief onderzoek van het Platform Talent voor Technologie onder bijna 1500 jongeren dat vandaag verschijnt. ,,Jongeren zien meer technologie om zich heen. In 2011 had je nog geen drones en virtual reality. Toen waren technische bedrijven vooral op industrieterreinen te vinden. Nu zie je ook allerlei domotica in de zorg”, verklaart directeur Beatrice Boots.

En dat is goed nieuws voor de technologische sector. Er woedt al jaren een strijd om meer jongeren voor een technische opleiding te laten kiezen, want de bèta-bedrijven zijn dringend op zoek naar goed personeel. Vooral onder vwo’ers slaat die missie aan: bij technische universiteiten is het dringen om een plekje. Liefst 62 procent van de vwo’ers kiest voor een technisch vakkenpakket. Ter vergelijking: in 2000 was dat nog zo’n 30 procent.

Onder vmbo’ers en havisten valt echter nog een wereld te winnen. Daar kiest respectievelijk 30 en 40 procent van de scholieren voor een exact vakkenpakket. 

Onderzoeken

Volledig scherm
Jongeren zien steeds meer technologie om zich heen en raken er meer in geïnteresseerd. © Cees Elzenga / hetoog.nl

Precies daarom liet het Platform Talent voor Technologie onderzoeken hoe jongeren anno 2019 over de bèta-sector denken. Dat deed het al eerder in 2011. ,,We merken dat veel havisten en vmbo’ers nog steeds geen beeld hebben van wat ze met techniek kunnen. Ze denken niet aan de reparatie van drones, maar aan de traditionele elektrotechniek. En dat vinden ze minder interessant”, constateert Boots. Conclusie: bedrijven moeten beter aan jongeren laten zien wat ze met een technische opleiding kunnen. Boots: ,,Er zijn nog genoeg bedrijven die niets met scholen doen. Maar er zijn bedrijven die schroeven maken voor schepen over de hele wereld. Hartstikke interessant. Of die hele bijzondere dingen met karton doen. Laat het zien.”

Ook kan het op de scholen zelf beter. Op het vwo slaat bijvoorbeeld het technasium aan. Leerlingen werken een deel van hun lestijd aan praktische opdrachten, soms letterlijk op verzoek van bedrijven. ,,Je ziet op zulke scholen dat meer scholieren voor de techniek kiezen en ook echt naar bètatechnische studies doorstromen”, stelt Boots. 

Succesformule

Quote

Leerlingen willen meer het klaslokaal uit, dingen ervaren. We moeten de vakken leuker maken

Beatrice Boots, Directeur Platform Talent voor Technologie

Dat praktische leren spreekt het gros van de scholieren aan, zo blijkt uit het onderzoek. Al 83 procent vindt praktijklessen interessanter dan theoretische. In 2011 was dat percentage nog 73. De succesformule van het technasium staat vooral op het vmbo nog in de kinderschoenen. Daar loopt een pilot met het fenomeen bèta challenge, waarbij leerlingen leren over wat de moderne technologie te bieden heeft. 

Veel leerlingen vinden de exacte vakken maar saai. Hoewel meer leerlingen technologie interessanter vinden, klaagt 47 procent van de jongeren over de saaie lessen (36 procent in 2011). Boots: ,,Docenten zijn de sleutel tot succes. Leerlingen willen meer het klaslokaal uit, dingen ervaren. We moeten de vakken leuker maken.” 

  1. Vader omgekomen zusjes spoorongeval Oss: ‘Hand in hand lagen ze in het mortuarium’
    video

    Vader omgekomen zusjes spooronge­val Oss: ‘Hand in hand lagen ze in het mortuarium’

    De vader van Dana en Liva, de twee zusjes die zijn omgekomen bij het spoorongeluk met de Stint, precies een jaar geleden, heeft vanmiddag tijdens de herdenkingsdienst in Oss iedereen bedankt die aan het monument heeft meegewerkt. Hij stond in een emotionele speech stil bij het verlies van zijn dochters. ,,Soms loop ik naar de kamer in de hoop dat daar twee hele mooie meisjes liggen.’’