Tachtig procent aanbiedingen supermarkt is voor ongezond eten
Van alle aanbiedingen in de supermarkt heeft het merendeel betrekking op ongezonde voeding. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Maar liefst tachtig procent van de gepromote etenswaren zijn producten die niet in de Schijf van Vijf staan.
Onderzoekers van de Wageningen Universiteit, de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit Utrecht keken naar het aanbod en de aanbiedingen voor voedingsmiddelen in supermarkten en horecaketens. In supermarkten komt maar liefst 80 procent van alle aanbiedingen niet in de Schijf van Vijf voor.
Onderzoeker Maartje Poelman, universitair docent Consumptie en Gezonde Leefstijl aan de Wageningen Universiteit: ,,In opdracht van het ministerie van VWS hebben we afgelopen voorjaar data verzameld over het aanbod en de promoties van supermarkten en horecaketens. Daarnaast hebben we gesproken met experts en andere belanghebbenden over het belang van het monitoren van plekken waar voedsel wordt verkocht. Op basis daarvan hebben we nu een aantal aanbevelingen gedaan voor het structureel monitoren van het aanbod en de aanbiedingen in supermarkten en horecaketens.”
Balans
Eén van die aanbevelingen is om met zo'n monitor te kijken naar veranderingen in het volledige aanbod en de promoties. Poelman: ,,Het kan natuurlijk zo zijn dat er ineens meer groente en fruit in de aanbieding is, maar als er daarnaast ook veel meer ongezonde voeding gepromoot wordt, is dat nog steeds niet in balans. Daarnaast raden we ook aan om naast de Schijf van Vijf ook te kijken naar andere indicatoren zoals bijvoorbeeld de Nutriscore en de mate van bewerking van voedingsmiddelen.”
Er kan nog wel wat steviger worden ingezet op het aanbod aan gezonde voeding
In totaal valt 21 procent van het supermarktassortiment in de Schijf van Vijf. Van de wekelijkse supermarktaanbiedingen en producten die in de winkels gepromoot worden, valt slechts 19 procent in de Schijf van Vijf. Snoepgoed, alcohol, frisdrank, gebak, koek en hartige snacks zijn momenteel het vaakst in de aanbieding. Bij horecaketens zijn maaltijden en broodjes het vaakst in de aanbieding.
Poelman ziet meerdere oorzaken voor de ongezonde aanbiedingen. ,,Het aandeel ongezond voedsel is momenteel gewoon veel groter. En daarnaast is het minder seizoensafhankelijk en er is meer marketingbudget voor dergelijke producten. Ik zou dit echter graag beter in balans zien.”
Belangrijke rol
Ze vervolgt: ,,Het is natuurlijk niet de primaire taak van supermarkten en horeca om chronische ziekten aan te pakken, want dat vergt een veel bredere aanpak. Maar we kunnen wel kijken hoe we de omgeving zo kunnen inrichten dat het voor mensen gemakkelijker wordt om gezonde keuzes te maken. Daar spelen deze partijen wel degelijk een rol in.”
De aanbevelingen uit het onderzoek liggen momenteel bij de Tweede Kamer en daarmee is dit onderzoek nu afgerond. Poelman: ,,Vanuit ons eigen onderzoek kijken we ondertussen ook naar het aanbod van bijvoorbeeld ziekenhuizen en op de werkvloer, omdat daar ook nog winst te behalen valt. Er zijn al allerlei stappen gezet om de gezonde keuze makkelijker te maken, maar wat mij betreft kan er nog wel wat steviger worden ingezet op het aanbod aan gezonde voeding.”
Bekijk onze meest bekeken nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMKoken & Eten
Vegaburgers doen de gezondheid meer kwaad dan goed: welke vleesvervangers zijn wél een goede keuze?
Uit een analyse van meer dan 500 verschillende vegetarische burgers, worsten, balletjes en schnitzels uit de supermarkt blijkt dat vleesvervangers vaak te veel vet en te weinig eiwitten bevatten. Volgens TestAankoop in België zijn de meeste veggieburgers enorm bewerkt en doen ze de gezondheid van de consument meer kwaad dan goed. Hoe kies je dan de juiste vleesvervanger? En bestaan er voedzame alternatieven? -
PREMIUMcolumn
Doe juist je voordeel met het ‘pedoverhaal’ van Pim Lammers
Linda Akkermans schrijft drie keer per week over wat haar bezighoudt. -
Deze auto's gaan het vaakst meer dan 300.000 kilometer mee
Automobilisten die een hekel hebben aan inruilen doen er goed aan om een auto te kopen die in één van de lijstjes hieronder staat. Het zijn nagenoeg onverwoestbare modellen met motoren die een eeuwig leven lijken te hebben. -
PREMIUM
Aart (76) sprak tiener aan op wangedrag en kreeg schrik van zijn leven: ‘Bloed stroomde uit mijn hoofd’
Een hoofdwond waar het bloed uit spuit, een tand door de lip en meerdere kneuzingen. De 76-jarige Aart Verhoeven uit Soest is maandagmiddag flink toegetakeld door een nog onbekend persoon en is woedend. ,,Mag je dan niemand meer aanspreken op zijn gedrag?” -
PREMIUM
Mysterie rond gestolen kerkklokken: ‘Je moet lef hebben om op zo’n hoogte een klok los te schroeven’
De bekendste klok van Nederland? Arnemuiden! Al zullen sinds zondag de kerkklokken van Puttershoek ook hoge ogen gooien in een populariteitspoll. Twee van de drie kerkklokken van de gereformeerde kerk werden toen gestolen door ‘een domme dief’. Want, zie maar eens zo’n klok te verkopen...
-
PREMIUM
Het droomhuis van Daan (27) bleek een complete bouwval: ‘Keurder noemde het een kaartenhuis’
Huizenkopers hebben vaak geen flauw benul van funderingsproblemen, bleek onlangs uit onderzoek. Niet vreemd, als er op Funda vaak niets over staat. Het overkwam Daan (27) uit Utrecht, die bijna een ‘kaartenhuis’ kocht. -
-
-
PREMIUMdierenmens
Hertenkampen straks verboden? Ook om de Veluwe staat een hek
In de rubriek Dierenmens schrijft Annemarie Haverkamp over dieren met een verhaal. Deze week over de toekomst van de herten in Nederland. -
PREMIUM
Wordt alcoholvrij net zo normaal als rookvrij? ‘Er moet iets gebeuren’
Je was ‘ongezellig’ als je geen alcohol meedronk. Die houding lijkt langzaam te veranderen. Alcoholvrije alternatieven winnen aan terrein, maar er is nog een lange weg te gaan. ‘Alcohol wordt het nieuwe roken.’