Waarom stijgt het aantal verkeersdoden weer? Vijf oorzaken

Decennia lang was Nederland gidsland wat betreft verkeersveiligheid, maar nu stijgt het aantal doden weer. En fors. In 2018 kwamen liefst 65 mensen meer om dan het jaar ervoor, de grootste stijging sinds 1989. Hoe komt dat en wat kan er beter?

1. Nederland wordt drukker

De afgelopen dertig jaar zijn de wegen véél voller geworden. In 1990 reden nog ‘slechts’ 5,1 miljoen personenauto’s rond, eind vorig jaar 8,7 miljoen. Met het aantal bestelbusjes en vrachtwagens erbij schiet het aantal voertuigen op Nederlandse wegen dit jaar voor het eerst door de 10 miljoen heen. ,,Daarmee groeit de kans op conflicten met andere verkeersdeelnemers”, stelt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen.

De cijfers liegen in ieder geval niet: nadat het aantal dodelijke slachtoffers sinds de jaren ’70 consequent daalde, keerde de trend in 2013. Afgelopen jaar kwamen er 65 mensen meer om dan in 2017. In totaal vallen er nu ruim 100 doden per jaar meer dan in 2013. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). 

  1. Vader omgekomen zusjes spoorongeval Oss: ‘Hand in hand lagen ze in het mortuarium’
    video

    Vader omgekomen zusjes spooronge­val Oss: ‘Hand in hand lagen ze in het mortuarium’

    De vader van Dana en Liva, de twee zusjes die zijn omgekomen bij het spoorongeluk met de Stint, precies een jaar geleden, heeft vanmiddag tijdens de herdenkingsdienst in Oss iedereen bedankt die aan het monument heeft meegewerkt. Hij stond in een emotionele speech stil bij het verlies van zijn dochters. ,,Soms loop ik naar de kamer in de hoop dat daar twee hele mooie meisjes liggen.’’