Waarom stijgt het aantal verkeersdoden weer? Vijf oorzaken

Decennia lang was Nederland gidsland wat betreft verkeersveiligheid, maar nu stijgt het aantal doden weer. En fors. In 2018 kwamen liefst 65 mensen meer om dan het jaar ervoor, de grootste stijging sinds 1989. Hoe komt dat en wat kan er beter?

1. Nederland wordt drukker

De afgelopen dertig jaar zijn de wegen véél voller geworden. In 1990 reden nog ‘slechts’ 5,1 miljoen personenauto’s rond, eind vorig jaar 8,7 miljoen. Met het aantal bestelbusjes en vrachtwagens erbij schiet het aantal voertuigen op Nederlandse wegen dit jaar voor het eerst door de 10 miljoen heen. ,,Daarmee groeit de kans op conflicten met andere verkeersdeelnemers”, stelt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen.

De cijfers liegen in ieder geval niet: nadat het aantal dodelijke slachtoffers sinds de jaren ’70 consequent daalde, keerde de trend in 2013. Afgelopen jaar kwamen er 65 mensen meer om dan in 2017. In totaal vallen er nu ruim 100 doden per jaar meer dan in 2013. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). 

  1. Zorgen in Tweede Kamer om Dam bomvol met protestanten: ‘Dit moet je nu niet willen’
    Politiegeweld Amerika

    Zorgen in Tweede Kamer om Dam bomvol met protestan­ten: ‘Dit moet je nu niet willen’

    In Amsterdam wordt vanaf 17.00 uur vanmiddag gedemonstreerd naar aanleiding van de dood van de zwarte Amerikaanse arrestant George Floyd (46) in Minneapolis. Op beelden is te zien hoe de hele Dam in het centrum van de hoofdstad bomvol staat met duizenden mensen. De sfeer is goed, maar op Twitter vragen vele mensen zich af of een dergelijke massale bijeenkomst in deze tijden wel zo’n goed idee is. ,,Er is hier geen reden om de demonstratie te beëindigen. De vrijheid van demonstratie is een groot goed in Amsterdam’’, laat burgemeester Halsema via een woordvoerder weten.