Foto ter illustratie.
Volledig scherm
Foto ter illustratie. © Jeffrey Groeneweg/Qphoto

Waarschuwing voor dichte mist in Oost-Nederland: ‘Gevaarlijke omstandigheden’

Wie vanochtend de weg opgaat, moet rekening houden met dichte mist. Op sommige plekken is het zicht zo slecht, dat het gevaarlijke situaties kan opleveren.

Dat meldt het KNMI. Het weerinstituut heeft onder meer voor de provincies Overijssel en Gelderland code geel afgegeven. Ook in Noord-Holland, Utrecht, Drenthe en Groningen is die waarschuwing van kracht.

Mist op de weg tussen Deventer en Zwolle.
Volledig scherm
Mist op de weg tussen Deventer en Zwolle. © Nicolai Lensen / de Stentor

In deze delen van het land komt plaatselijk dichte mis voor, aldus het KNMI. ‘Pas de snelheid aan en houd voldoende afstand’, luidt het advies voor weggebruikers. ‘Mist kan verraderlijk zijn door plotseling optreden.’ Ook de ANWB waarschuwt voor gevaarlijke verkeerssituaties.

Code geel is naar verwachting nog tot 09.00 uur van kracht.

Tips en trucs voor veilig rijden in de mist:

- Bij een zicht van minder dan 200 meter bij mist, regen of sneeuw, moet je de mistlampen aan de voorkant van de auto gebruiken. Zodra het zicht aanzienlijk verbetert, moeten ze meteen uitgezet worden, omdat ze medeweggebruikers kunnen verblinden.

- Zet niet je groot licht aan. Het is niet verboden, maar groot licht wordt verspreid en gereflecteerd door de waterdruppels in de mist, waardoor je minder ziet.

- Mistachterlichten mogen alleen gebruikt worden wanneer het zicht minder dan 50 meter is door zware sneeuw of mist. Een handige truc om in te schatten hoeveel je ziet, is door naar de hectometerpaaltjes langs de weg te kijken. Die staan precies 100 meter uit elkaar. Let op: het gebruik van mistachterlichten is bij hevige regenval verboden, omdat de reflectie achterliggers zou kunnen verblinden.

- Pas op voor het aanzuigeffect’. Mensen hebben de neiging om in de mist steeds sneller te rijden om hun voorligger te kunnen blijven zien bij gebrek aan referentiepunten. Dat kan voor gevaarlijke situaties zorgen.

- Let ook op met automatische koplampverlichting. De lampen gaan dan door een sensor automatisch aan wanneer het donker wordt, maar dat is bij mistvorming niet altijd het geval.

- Wees geduldig tijdens het rijden in mistig weer. Rem langzaam om andere voertuigen de kans te geven om te reageren. Kettingbotsingen ontstaan vaak doordat mensen bij het inrijden van een mistbank te abrupt afremmen.

- Maak de autoruiten schoon. Vieze autoruiten zorgen voor minder zicht en dus is het verstandig om de autoruiten goed schoon te maken, ook aan de binnenzijde. Hierdoor verlaag je de kans op condensvorming aan de binnenzijde, die het zicht verder kan verminderen. Veeg tijdens het rijden met de ruitenwissers de kleine waterdruppels op de ruiten weg.

- Auto’s met zogenoemde adaptieve cruisecontrol zijn voorzien van radar. Deze meet, door de mist heen, wat de afstand is tot de auto voor je en remt wanneer daar reden voor is. De apparatuur wordt niet gehinderd door mist en kan weliswaar niet worden gebruikt als leidraad, maar wel als extra hulp om veilig door de mist te rijden.

- Het Belgische Verkeersinstituut Vias raadt aan om het bestuurdersraam tijdelijk te openen, zodat beter ingeschat kan worden hoe dik de mist is. Tevens wordt zo condensvorming op de ramen voorkomen.

- Vertrek op tijd. Rijkswaterstaat houdt vanuit verkeerscentrales de spitsstroken met camera’s in de gaten. Als er een ongeval is, kan de dienst de spitsstrook snel sluiten. Bij mist en sneeuwval kunnen medewerkers vaak zo weinig zien, dat ze uit veiligheidsoverwegingen de spitsstroken dichthouden. Dat kan leiden tot extra files en vertragingen.

Mist in Zwolle.
Volledig scherm
Mist in Zwolle. © Bas Tijhaar / de Stentor
Ook op de N50 is het mistig.
Volledig scherm
Ook op de N50 is het mistig. © Gerald Meijer / de Stentor