Volledig scherm
Nina, Myrthe en Daan (vlnr) en juf Irna Nieterau van groep 4a van basisschool De Rank werken in de klas op iPads. © Frans Nikkels

Werkdruk op Hengelose basisschool omlaag: 'Wij denken bij alles: is dit wel nodig?'

Leraren staken morgen voor de derde keer in de hoop eindelijk meer geld te krijgen en minder werkdruk. Maar hoe groot is die werkdruk nu eigenlijk? Daltonschool De Rank In Hengelo heeft er minder last van dan veel andere scholen. Het verschil? ,,Wij denken bij alles: is dit wel nodig?”

Volledig scherm
© Frans Nikkels

Op De Rank hoeven de leerkrachten na half drie geen schriftjes meer na te kijken. Onze leerlingen werken op de iPad. Daarin maken ze hun opdrachten. Nog tijdens de les corrigeert de leerkracht ze via het dashboard waarin hij precies kan zien hoe het kind zijn sommen maakt, zegt directeur Jacqueline van Meurs van daltonschool De Rank.

Slimme inzet van ict is op de Hengelose school een van de manieren om de werkdruk te verminderen. Maar er gebeurt meer. De Rank houdt minder rigide vast aan de onderwijsmethode dan elders vaak gebeurt. 
De onderwijsmethode, dus de totale lesstof die we in een jaar aanbieden, is geen keurslijf. Het is prima als de leerkracht de lesstof sneller kan uitleggen dan het programma voorschrijft, zegt Van Meurs. Ze vertelt dat ze een meester op televisie hoorde verzuchtten dat hij bladzijde 1 tot en met 100 erdoor heen moet jagen.

Haar commentaar: 
Die plicht bestaat helemaal niet. Veel scholen voelen dat zo. De werkelijkheid is dat de juf of meester dit zelf mag invullen.

Behoudend

Quote

Onderwijs roept onnodige administra­tie vaak zelf in het leven

Rob van der Vegt van SKOE

Van Meurs krijgt bijval van Annemarie de Leeuw, die met haar bureau Ante Vigore schooldirecteuren ondersteunt om meer als ondernemer te denken. Het valt haar op hoe behoudend en voorzichtig het onderwijs is. Ik leer ze vaste structuren los te laten. Stap bijvoorbeeld af van een vaste leerkracht per klas. Je kunt drie groepen bij elkaar zetten op één leerplein.

Ook stimuleert De Leeuw om partijen van buiten school naar binnen te halen. 
Wees minder gericht op kennis vergaren en leer kinderen vaardigheden. Ga naar bedrijven! Star vasthouden aan een jaarprogramma maakt de leerkracht kwetsbaar bij ziekte of uitval. Want, denkt hij, ik krijgt het programma niet af!

Doorgeschoten

Op basisschool De Troubadour in Glanerbrug schaffen meesters en juffen overbodige administratieve handelingen af.  Het onderwijs roept die onnodige vormen van administratie vaak zelf in het leven, zegt directeur Rob van der Vegt van scholenkoepel SKOE, waar De Troubadour onder valt. „We zijn doorgeschoten. Vervolgens lopen we er zelf op stuk.” 

In groepsplannen houdt De Troubadour bij welke leerling extra ondersteuning nodig heeft, wat hij krijgt en hoe het wordt geëvalueerd. De school heeft subsidie aangevraagd om het ingewikkelde systeem van de groepsplannen te vereenvoudigen.

Zwaar beroep

Betekent dit dat scholen nu ten onrechte klagen over de hoge werkdruk? Absoluut niet, zegt Rob van der Vegt. Voor de klas staan is een zwaar beroep. Door Passend Onderwijs zijn er meer zorgleerlingen, de klassen zijn groot en de verwachtingen vanuit de samenleving hoog. Dat extra geld voor meer mensen en meer onderwijsvernieuwing is dus echt nodig.