Winnaar slechtste slogan is weer sexy en ranzig
VIDEOEn wéér is de winnaar van de slechtste slogan van Nederland een tikkie erotisch: ‘Onze vis smaakt als de tongzoen van een zeemeermin’. Als je van zeemeerminnen houdt tenminste. De broers Luuk en Wiebe de Haan van Visbar De Zilte Zeemeermin zijn, en blijven, maar wát trots op hun naam.
Het is een afgetekende winnaar van de achtste verkiezing van de ‘slechtste slogan van het jaar’, die zoenende Zilte Zeemeermin uit Arnhem. Met gemak hield hij andere beroerde verzinsels als ‘Werken met zinhoud’ (van het UWV), ‘Shop en kom tot jeselfie’ (van Groupon), ‘Geen geëikel recycle’ (P. van der Veldt transporten) en ‘Wij verkopen uw huis. Nogal fidus’ (Fidus makelaardij) achter zich.
(tekst gaat verder onder de foto)
Ken je Ariel uit die Disney-film nog? Die zou je toch zo ten huwelijk vragen
De slogan is zo’n goeie winnaar omdat hij eigenlijk niet doet wat hij moet doen, namelijk: zin krijgen in vis. Dat is althans waarom organisator Tefke van Dijk denkt dat de slogan verreweg de meeste stemmen heeft gekregen. ,,Het klinkt nou niet echt lekker: een tongzoen van een zeemeermin.”
Maar de bedenkers van de slogan, ‘visbroers’ Luuk en Wiebe de Haan, zijn het daar helemaal niet mee eens. ,,Ken je Ariel nog, de zeemeermin uit de tekenfilm The Little Mermaid, van Disney? Kom op, die zou je toch zo ten huwelijk vragen?”, lacht Wiebe. In de winkel spreken ze trouwens van ‘de kus van een zeemeermin’. De tongzoen is meer voor de catering. ,,Want in de winkel komen ook veel kinderen, dan klinkt kus iets beter”, zegt Wiebe.
De oorsprong van de slogan die de mannen al een jaar of zes voeren, ligt overigens in Friesland. ,,Ik ging vroeger met mijn vader vissen in Friesland”, vertelt Wiebe. ,,En dan gingen we naar zo’n heel klein visboertje. Echt een zaakje van een paar vierkante meter. Er lagen nog net twee makreeltjes en een stukke zalm. Die man had op de toonbank een slogan staan: onze haring smaakt als de tongzoen van een zeemeermin. Dat is me altijd bijgebleven. Ja, gewoon gepikt eigenlijk.”
‘Zit je haircut’
De broers gaan vandaag lekker uitpakken met hun ‘triomf’. De stemmers op de verkiezing van de slechtste slogan kozen de afgelopen jaren al vaker winnaars met een wat onsmakelijk, sexy tintje: ‘It’s de Cock that makes the man’ (modezaak Jan de Cock), ‘Van kop tot kont, worst in de mond’ (Worstenbroodjes van de Millse molen De Korenbloem in Mill), ‘Zit je haircut’ (kapperszaak Local Heroes in Utrecht) en ‘Iedere paal gaat erin’ (heibedrijf Steenman in Oosterblokker) zijn er een paar.
,,Allemaal slogans die eigenlijk een beetje een afkeer van het product geven”, zegt Tefke van Dijk, in de wetenschap dat het de winnaar meer oplevert dan dwarszit. En opvallend puntje dit jaar: ook grote organisaties (het UWV, de Bibliotheek) werden genomineerd. De ‘verkiezing van de slechtste slogan’ gaat tegenwoordig dus verder dan de kleine kaasboer en de lokale makelaar. De bron van de slechtste slogans lijkt vooralsnog onuitputtelijk.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMcolumn1
Lezen dit, anders wordt het nóóit wat met jou!
Linda Akkermans schrijft drie keer per week over wat haar bezighoudt. -
PREMIUMColumn
Woningnood is een probleem van iedereen
Joyce Sylvester schrijft wekelijks over onderwerpen die haar raken. Deze week over de woningnood. -
PREMIUM7
Waarom het loont om toch even het eerste loonstrookje van 2023 te checken
Het eerste salaris van 2023 staat op je rekening. Waarschijnlijk zie je een hoger nettosalaris dan vorig jaar, want veel werkenden in loondienst gaan er dit jaar op vooruit. Maar dat is niet het enige wat dit jaar anders kan zijn. Experts leggen het uit. -
PREMIUMmet quiz8
Ban dreigt voor tientallen hobby- en huisdieren: dit is waarom
Servals, stokstaartjes en wallaby's: aan het mogen houden van exotische diersoorten komt wellicht op korte termijn een eind. De Tweede Kamer debatteert vanmiddag over de hobby- en huisdierenlijst. Wat betekent dit voor dierenhouders in Nederland? Een overzicht. -
Wordt ‘de tongzoen van een zeemeermin’ van Arnhemse Visbroertjes de Slechtste Slogan?
ARNHEM - De slogan ‘Onze vis smaakt als de tongzoen van een zeemeermin’ van de Arnhemse Visbroertjes maakt kans op de titel Slechtste Slogan van 2019. Het publiek kan deze week stemmen op de tien slagzinnen die door een jury zijn geselecteerd.
-
Is mijn voorschotbedrag wel of niet aangepast naar het prijsplafond?
De overheid heeft besloten consumenten op weg te helpen met de hoge energieprijzen. Begin dit jaar is daarom het prijsplafond ingegaan, waardoor je een maximaal tarief betaalt voor energie. Betekent dit dat het voorschotbedrag nu ook is aangepast? Twee experts leggen uit hoe het zit. -
-
-
‘COA en politie waarschuwen voor maatschappelijk ontwrichtende asielcrisis, die erger is dan vorig jaar’
Over een paar weken stapelen de problemen in de asielzoekerscentra zich zo hoog op, dat er geen plek meer is voor nieuwkomers. Ongeregistreerde asielzoekers zonder opvangplek belanden daardoor op straat en zullen met name in grote steden voor overlast zorgen. Daarvoor waarschuwen instanties in interne documenten, die zijn gelezen door het NRC. -
Beter Eten
Maca-poeder zou wonderen doen in de slaapkamer, maar ‘sekskroket’ werkt misschien beter
In de rubriek Beter Eten schrijft gezondheidsjournalist Tijn Elferink over wat hem opvalt op het gebied van eten en drinken. Een Peruaans poedertje zou zorgen voor een boost van je libido. Waarom je een spannende avond toch beter met een sekskroket kunt beginnen.