Volledig scherm
Foto ter illustratie. © Shutterstock

Zwangere vrouw moet voor spoedopname 260 km naar België: ‘Te zot voor woorden’

updateEen zwangere vrouw uit Purmerend kon in geen enkel Nederlands ziekenhuis terecht toen bleek dat er kans was op een vroeggeboorte van haar tweeling. Vele uren na de controle werd uiteindelijk besloten om de vrouw maar liefst 260 kilometer verderop in het Belgische Gent op te nemen. Haar man is niet blij met de Nederlandse zorg: ,,Ik ben vooral teleurgesteld. Je betaalt een vermogen aan ziektekosten en kan hier niet eens geholpen worden."

De 31-jarige vrouw ging voor een reguliere controle naar het ziekenhuis in Purmerend. Rond het middaguur werd haar verteld dat er door een verkorte baarmoederhals kans was op een vroeggeboorte, want ze is minder dan 32 weken zwanger. Ze werd direct naar het ziekenhuis in Hoorn gebracht, maar omdat daar geen afdeling is voor intensieve zorg voor pasgeborenen, een zogenoemde Neonatale Intensive Care Unit (NICU) moest zij worden overgeplaatst. Er bleek in Nederland echter geen plek op de NICU voor een tweeling. Rond zes uur kreeg het stel te horen dat er moest worden uitgeweken naar België. Twee uur later werd de zwangere met een ambulance naar Gent gebracht. Een rit van ongeveer vier uur. ,,Ik dacht ‘shit’. Het was allemaal erg last minute en we zaten nog met werk en onze dochter.” 

Quote

Ik moest zelf dertig euro per nacht betalen om bij mijn vrouw te kunnen blijven

De echtgenoot van de zwangere vrouw

In België werd de vrouw goed opgevangen en onder verscherpt toezicht voortdurend gecontroleerd. Voor haar was alles geregeld, maar haar man zat ‘met zijn handen in het haar.’ ,,Mag ik hier wel blijven?” Vroeg hij zich af. ,,Ik had geen idee wat me te wachten stond als Nederlander. In Hoorn hadden we een eigen kamer voor ons tweeën. Nu heb ik uiteindelijk dertig euro per nacht betaald om bij mijn vrouw te kunnen blijven.” 

Het stel is, na een week in Gent te zijn geweest, vandaag weer terug in Nederland. De vrouw en de ongeboren kinderen maken het goed. De man weet niet precies hoe het zit met de verzekering, maar gaat ervan uit dat het vergoed wordt. ,,Dit is toch eigenlijk te zot voor woorden. Je betaalt een godsvermogen aan ziektekosten en kan nergens in Nederland terecht. Het belangrijkste is dat mijn vrouw is geholpen en dat is nu gebeurd, maar ik ben zeker teleurgesteld”, vertelt de man. 

Uitzonderlijk

Károly Illy, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde, stelt dat dit een uitzonderlijk geval is. ,,De overplaatsing naar België is zeldzaam. Het gebeurt wel vaker dat personen bijvoorbeeld van Utrecht naar Nijmegen of naar Rotterdam worden overgeplaatst.” 

Illy stelt verder dat zwangere vrouwen zich geen grote zorgen hoeven te maken: ,,Dit is vervelend, maar dit gebeurt altijd met inachtneming van de veiligheid en kwaliteit van de zorg.”

Quote

Er is een voortdu­rend tekort aan gespeciali­seer­de verpleeg­kun­di­gen

Károly Illy, Voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Kindergeneeskunde

Tekort

,,Een belangrijke reden waarom dit gebeurt, is een tekort aan gespecialiseerde verpleegkundigen.. Er is niet zozeer een tekort aan bedden, maar een tekort aan personeel dus‘’, aldus Illy. ,,Dit komt regelmatig voor bij ziekenhuizen in Nederland. Het enorme tekort is een voortdurend probleem. En in de randstad zijn die problemen nog groter dan elders in het land.”

In het hoofdlijnenakkoord van medisch-specialistische zorg is er veel aandacht voor dit probleem, zegt Illy. ,,Inmiddels worden er meer specialistische verplegers opgeleid en daarom verwacht ik dat het in de toekomst een stuk beter gaat. Er is echter geduld nodig. Opleidingen kosten tijd.”

  1. Wegverkeer veroorzaakt 17 procent CO2-uitstoot

    Wegverkeer veroor­zaakt 17 procent CO2-uit­stoot

    Het wegverkeer heeft vorig jaar 17 procent van de emissie van kooldioxide (CO2) in Nederland veroorzaakt. Kooldioxide is een broeikasgas dat ontstaat bij de verbranding van de koolstof in brandstoffen. De totale CO2-uitstoot van het wegverkeer lag vorig jaar 2 procent hoger dan in 2017. Vergeleken met bijvoorbeeld 1990 is de uitstoot met ruim 28 procent toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek over het wegverkeer in 2018.