Volledig scherm
© Shutterstock

Fabrikant seksspeeltjes klaagt metro New York aan wegens seksisme

Een fabrikant van seksspeeltjes voor vrouwen daagt de New Yorkse metro voor de rechter. Reclameaffiches met als onderwerp erectiestoornissen, blote billen, opblaasbare nepborsten, condooms en penisvormige cactussen zijn wel toegestaan, maar reclame voor hun producten niet.

Dame Products, een door vrouwen opgericht Amerikaans start-upbedrijf dat belooft de ‘plezierkloof’ voor vrouwen te dichten met seksspeeltjes, beschuldigt de Metropolitan Transit Authority (MTA) van seksisme en censuur. In november vorig jaar weigerde de MTA reclameposters van Dame. 

Op de advertenties waren afbeeldingen van de speeltjes te zien. Eén advertentie bevatte de woorden ,,Speeltjes, voor seks”. Dame Products had voorafgaand aan de ontwikkeling van de campagne eerst geïnformeerd of er interesse was van de MTA en kreeg positieve feedback. Vervolgens spendeerde het bedrijf maar liefst 150.000 dollar (140.000 euro) aan de ontwikkeling van de campagne. Uiteindelijk besliste de MTA om de campagne toch niet toe te staan, omdat ze ‘een op seks gerichte handel’ promootte.

‘Onrechtvaardig’

Volgens de aanklacht heeft de MTA ‘mannelijke belangen bevoorrecht’ met haar arbitraire reclamekeuzes die een inbreuk vormen op het Eerste Amendement van de Amerikaanse grondwet dat het recht op vrije meningsuiting garandeert. Zo werden een dubbelzinnige reclameposter van beddengoedbedrijf Brooklinen wel toegestaan, net als een affiche van een reisagentschap dat reizigers aanmoedigt om ,,Nat te worden (op het strand, niet van de kerel naast je)”. Bovendien stond de MTA zelfs een door de stad gesponsorde advertentie voor condooms toe.

,,Ik denk dat het belangrijk is dat we rechtvaardig zijn en het is onrechtvaardig dat deze andere bedrijven advertenties mogen hebben die seks op een of andere manier ondersteunen, terwijl ons bedrijf, dat zich richt op vrouwelijk genot, als ongepast wordt gezien”, zegt CEO en medeoprichter van Dame Products, Alexandra Fine.

Een woordvoerder van de MTA stelt dat de vervoersmaatschappij niets verkeerds gedaan heeft en ‘het grondwettelijke recht heeft om op basis van de inhoud redelijk onderscheid te maken’ tussen advertenties, zoals het verbieden van advertenties voor seksspeeltjes en dat het reclamebeleid ‘op geen enkele manier’ discrimineert jegens vrouwen.

In 2017 vervoerde de metro van New York City gemiddeld 5,58 miljoen reizigers per dag en 1,73 miljard in totaal. Het is niet de eerste keer dat het bedrijf wordt aangeklaagd voor de weigering om advertenties op te hangen, onder andere affiches met politieke inhoud.

Ook bedrijf Thinx, een fabrikant van menstruatieondergoed, kreeg in 2015 van de MTA te horen dat hun campagne ongepast was. Thinx bracht de zaak naar buiten en kreeg de pers achter zich. De advertenties werden uiteindelijk goedgekeurd.

Het seksspeeltjesbedrijf wil een schadevergoeding en eist dat de MTA de advertenties van Dame vertoont.

Volledig scherm
Een van de advertenties van Dame Products. © Dame Products
  1. Vrouw slikt verlovingsring in tijdens nachtmerrie: ‘Ik werd wakker met een lege vinger’

    Vrouw slikt verlovings­ring in tijdens nachtmer­rie: ‘Ik werd wakker met een lege vinger’

    Een 29-jarige Amerikaanse vrouw die tijdens een angstaanjagende nachtmerrie droomde dat ze in een hogesnelheidstrein op advies van haar aanstaande haar verlovingsring moest inslikken om het sieraad te verstoppen voor overvallers, blijkt het juweel daadwerkelijk al slapende in haar mond te hebben gestopt. Toen Jenna Evans uit San Diego (Californië) wakker werd, ontdekte ze tot haar ontsteltenis een lege vinger.
  1. Moeder valt flauw als ‘gecremeerde’ zoon springlevend voor haar deur staat

    Moeder valt flauw als ‘gecremeer­de’ zoon springle­vend voor haar deur staat

    Russische media raken niet uitgepraat over een schokkende zaak die niet zou misstaan in het oeuvre van horrorauteur Stephen King. De 62-jarige Antonina Mikhailovna uit de havenplaats Kronstadt identificeerde in een lijkenhuis het stoffelijk overschot van haar al weken vermiste zoon Konstantin (43). Vier maanden na zijn crematie stond de ex-soldaat echter springlevend voor haar deur. ,,Ik heb me vergist. De dode in het mortuarium leek als twee druppels water op mijn Konstantin.”
  2. Experts waarschuwen voor spotgoedkoop alternatief lipfillers: ‘Plak nooit je bovenlip vast met superlijm’

    Experts waarschu­wen voor spotgoed­koop alterna­tief lipfillers: ‘Plak nooit je bovenlip vast met superlijm’

    Het gebruik van fillers om de boven- en onderlip op kunstmatige wijze wat voller te maken, lijkt een niet te stoppen trend. Maar de hoge kosten van de behandeling weerhouden menigeen van zo’n cosmetische behandeling. Jongeren hebben nu een spotgoedkoop alternatief gevonden: het vastplakken van de bovenlip onder de neus met een streepje superlijm. Instructiefilmpjes gaan momenteel viraal op sociale media.