Volledig scherm
© Thinkstock

Gems-panden in Vorden verkocht

VORDEN - Het leegstaande bedrijfscomplex in Vorden dat jarenlang onderdak bood aan metaalbedrijf Gems is verkocht. Henk Vink, directeur van Vink Holding uit Barneveld, koopt het complex aan. Een deel ervan wordt verhuurd aan Staalplaat VerwerkingsTechniek (SVT) Nederland, een bedrijf dat nu nog in Brummen is gevestigd.

De fabriekshallen en kantoren die eerder toebehoorden aan het failliete Gems staan aan de Industrieweg, op het Vordense industrieterrein Werkveld. Het gaat om drie geschakelde hallen met kantoren, met een totale vloeroppervlakte van ruim 10.000 vierkante meter. De vraagprijs bedroeg zo'n 1,7 miljoen euro. Voor hoeveel geld het complex wordt overgedragen, is niet bekend.

SVT Nederland gaat eind dit jaar een deel van de gebouwen betrekken, zegt directeur Luuk van Malenstijn. Volgens hem is het bedrijf te groot geworden voor het huidige onderkomen aan de Mercurisweg in Brummen. "In Vorden krijgen we ongeveer drie keer zo veel ruimte. We kunnen daardoor ook extra personeel aannemen. Begin volgend jaar willen we vanuit Vorden actief zijn."

SVT Nederland is gespecialiseerd in plasmasnijden, autogeen snijden, kantpersen en laskantbewerkingen. Het bedrijf is ruim 35 jaar geleden opgericht en levert halffabricaten. "We gaan niet alle ruimte die Gems heeft achtergelaten huren", zegt Van Malenstijn. "Voor de overige bedrijfsruimte wordt nog naar andere huurders gezocht."

Metaalbedrijf Gems ging begin dit jaar voor de tweede keer failliet. Het bedrijf bestond sinds 1830 en was één van de belangrijkste werkgevers in Vorden.

  1. Meer lawaai op het spoor in de Achterhoek

    Meer lawaai op het spoor in de Achterhoek

    Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat is van plan om toe te staan dat treinen op het spoortraject tussen Zutphen en Lichtenvoorde meer geluid mogen produceren. Langs een groot deel van dat traject van ongeveer 32 kilometer is sinds vorig jaar sprake van overschrijding van de geluidsnormen, heeft Prorail geconstateerd. Op verzoek van de spoorbeheerder wordt daarom nu voorgesteld om de geluidproductieplafonds op veel meetpunten te verhogen, waardoor het lawaai alsnog is toegestaan.

Achterhoek