Volledig scherm
Samira Ahmed. © AP

BBC verliest rechtszaak over loonkloof presentatoren

De Britse publieke omroep BBC heeft een rechtszaak verloren van journaliste Samira Ahmed, die stelde dat ze minder werd betaald dan haar mannelijke collega's voor hetzelfde werk. Volgens The Guardian betaalt de BBC haar nu 700.000 pond (824.000 euro) aan inkomsten terug die ze misliep tijdens haar werk.

Ahmed is de presentator van het BBC-programma Newswatch en vergeleek het salaris wat ze kreeg voor haar positie met dat van haar mannelijke collega Jeremy Vine. Daaruit bleek dat Ahmed slechts 440 pond per aflevering kreeg, terwijl Vine voor Points of View 3000 pond per aflevering ontving. 

De BBC argumenteerde dat Vine beter bekend was bij het grote publiek en dat de twee compleet verschillende rollen hadden in hun programma's. Daar was de rechter het niet mee eens en stelde Ahmed in haar gelijk.

,,Geen vrouw wil actie ondernemen tegen haar eigen werkgever. Ik vind werken bij de BBC heerlijk. Maar ik ben blij dat dit is opgelost", liet Ahmed weten na de rechtszaak.

Volledig scherm
Meer dan honderd vrouwen hebben zich aangesloten bij een zaak over gelijkwaardige betaling tegen de Britse omroep BBC. De zaak is aangespannen door de presentatrice Samira Ahmed. © EPA