Europa maakt klimaatsprong: reuzepakket voorstellen moet burgers en bedrijven duurzamer maken
De Europese Commissie onthult onder de noemer Fit for 55 in 2030 vandaag een enorm pakket aan klimaatvoorstellen. De ultieme poging om het klimaat naar een hoger plan te tillen, zal grote gevolgen hebben voor EU-burgers en -bedrijven. Het Europese streven is om in 2050 helemaal ‘klimaatneutraal’ te zijn en daartoe de CO2-uitstoot middels de maatregelen drastisch terug te dringen. De vervuiler betaalt, is de strekking van het pakket. Wie verduurzaamt deelt mee in een groene toekomst.
De Nederlandse Eurocommissaris Frans Timmermans, tweede man van de commissie die het klimaat onder de hoede heeft, presenteert het omvangrijke klimaatplan vandaag. Eerder lekte al uit dat in veel gevallen voor de uitstoot van koolstofdioxide zal moeten worden betaald. In de hoop mensen en bedrijven zo aan te zetten zich duurzamer te gedragen. Een deel van dat geld vloeit terug als subsidie.
Zo moeten ook voor vervoer en gebouwen voortaan uitstootrechten worden gekocht. Verkopen van quota wordt lastiger. De energierekening gaat omhoog en fossiele centrales maken plaats voor bijvoorbeeld zonnepanelen en windmolens. Tanken wordt duurder en brandstofauto’s moeten binnen vijftien jaar in de showroom wijken voor stekkerauto’s. Ook de lucht- en scheepvaart moeten meer betalen voor hun uitstoot.
Jaren onderhandelen
Het pakket aan klimaatplannen - waarover gezien de tegenstand nog jaren onderhandeld zal worden voor het Europarlement ze goedkeurt - voorziet in het terugdringen van de CO2-uitstoot door burgers en bedrijven met minstens 55 procent tegen 2030. IJkpunt daarvoor is het uitstootniveau van 1990. Het halen van die reductie in het komende decennium is cruciaal in de doelstelling om tegen 2050 als eerste continent klimaatneutraal te zijn.
Timmermans noemt de komende tien jaar een breekpunt in de strijd tegen de klimaatcrisis. ,,De Europese Unie heeft zich ambitieuze doelen gesteld en vandaag presenteren we hoe we die kunnen bereiken. Om de nodige veranderingen op weg naar een groene en gezonde toekomst teweeg te brengen, zal iedereen zich moeten inspannen. Europa’s transitie zal eerlijk, groen en competitief zijn.’’
‘Welvarende groene toekomst’
Timmermans’ voorstellen moeten de ‘Europese economie en samenleving transformeren voor een eerlijke, groene en welvarende toekomst’, leest het. Hoofdrollen zijn er verder voor een toename in het gebruik van hernieuwbare energie, efficiënter energiegebruik en een snellere uitrol van emissiearme voertuigen. Ook wordt ingezet op een infrastructuur om die mogelijk te maken. Lees: vier miljoen laadpalen.
Praktische gezien betekent dat dat de burger zijn brandstofauto aan de kant zet en in een elektrische auto stapt. De verkoop van auto's met verbrandingsmotoren zou in 2035 verleden tijd moeten zijn. Maar nu al proberen Duitsland en Frankrijk - de landen met de grootste Europese auto-industrie - om aan die datum te morrelen. Beide landen proberen de introductie van de nieuwe EU-uitstootnormen tegen te houden.
Europese Green Deal
Om de burger niet in het harnas te jagen tegen alle klimaatplannen en -regels wordt er een Sociaal Klimaatfonds van 10 miljard euro per jaar opgetuigd. Dat geld komt er door de verkoop van CO2-rechten aan grote bedrijven. Afzonderlijke EU-landen moeten eenzelfde bedrag jaarlijks vrijmaken om de ‘energiearmoede’ onder de bevolking te bestrijden, in de vorm van subsidie op de verduurzaming van woningen.
,,De economie van fossiele brandstof zit tegen haar grenzen aan’’, sprak EC-voorzitter Ursula von der Leyen over de zogenoemde Europese Green Deal. ,,We willen een gezonde planeet achterlaten voor de volgende generatie, net als goede banen en een groei die de natuur niet schaadt’’. Volgens Von der Leyen is Europa daarmee het eerste werelddeel dat een concreet stappenplan op tafel legt.
‘Zo weinig tijd’
Eurocommissaris Timmermans verzucht tegenover de pers dat ‘we zo weinig tijd’ hebben. ,,Zo ontzettend weinig tijd.’’ Hij verwacht niet dat veel van de plannen gaan sneuvelen. Het klimaatdoel voor 2030 ligt immers vast, de vraag is alleen welke maatregelen Europa daar gaan brengen. ,,We hebben geen keuze. Als iets niet bevalt, dan moet men maar met alternatieven komen’’, klinkt het, doelend op mogelijk verzet bij de industrie.
,,Ik blijf erbij: dit pakket, daar redden we het mee’’, zegt Timmermans. ,,Mijn grootste zorg is of we het met voldoende snelheid allemaal ingevoerd krijgen. Dat vergt ook enige snelheid van de wetgevers, de verantwoordelijke ministers en het Europees Parlement. Enig besef dat de tijd dringt is daarvoor noodzakelijk’’. Dat laatste zal volgen de vicevoorzitter ‘de komende jaren alleen maar toenemen’.
Voor Nederlanders
Het demissionaire kabinet gaat ‘heel goed kijken’wat de klimaatplannen in de praktijk voor Nederlanders betekenen. Dat zegt staatssecretaris Dilan Yeşilgöz-Zegerius (Economische Zaken en Klimaat). ,,Daarbij letten we in het bijzonder op de haalbaarheid en betaalbaarheid van voorstellen.”
Het kabinet komt in september met een uitgebreidere reactie op de plannen. Dan beginnen ook de onderhandelingen tussen de EU-lidstaten over de nadere uitwerking van de voorstellen. ,,Nederland heeft zich altijd hard gemaakt in de EU voor 55 procent CO2-reductie in 2030", zegt Yeşilgöz. Omdat klimaatverandering zich niets aantrekt van landsgrenzen, is volgens haar Europese samenwerking nodig. ,,Iedereen moet een bijdrage leveren.”
Bekijk onze trending nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
FBI-agent (79) die jarenlang voor de Russen spioneerde, overleden in Amerikaanse cel
-
Dit betaal je aan tol voor een autovakantie naar Kroatië
Als je op vakantie gaat naar het zuiden, moet je rekening houden met tolwegen en -tunnels. De prijzen zijn de laatste jaren gestegen, maar hoe duur is het eigenlijk om bijvoorbeeld naar Kroatië te rijden? -
Oekraïne jaagt Rusland verder op de kast en creëert verwarring voor aanstaand tegenoffensief
De Russische staatstelevisie roept dat de Oekraïense tegenaanval is begonnen en veel meer Russisch grondgebied zou worden bedreigd. Er wordt al geroepen om bij wijze van represaille ‘elk levend wezen bij Charkiv te vernietigen’. Kyiv jaagt Moskou behoorlijk op de kast. -
PREMIUM
Hoeveel zoet eet jij? Een week geen toegevoegde suiker kan wel 99 suikerklontjes schelen
In koekjes, chocolade en frisdrank, maar ook in pastasaus: toegevoegde suiker zit in meer producten dan je zou verwachten. Zo eten we onbewust (veel) meer suiker dan we zelf inschatten. Met de Nationale Suiker Challenge (5 t/m 11 juni) daagt het Diabetes Fonds alle Nederlanders uit om een week lang geen toegevoegde suikers te eten. Hoe pak je dat aan, en hoe houd je dat als echte zoetekauw vol? -
Presidentskandidaat Mike Pence niet vervolgd om geheime documenten in zijn huis
De Amerikaanse oud-vicepresident Mike Pence wordt niet vervolgd voor de geheime documenten die bij hem thuis werden gevonden. Het onderzoek naar de politicus is afgesloten, bevestigt het ministerie van Justitie na berichtgeving van onder meer CNN.
-
PREMIUMhuisarts vertelt
Niet zelden ga ik op zoek naar gevonden voorwerpen in de vagina
-
-
-
Steenrijke Finse snelheidsduivel krijgt bekeuring van 121.000 euro
Een van de rijkste mannen van Finland heeft een bekeuring voor te hard rijden gekregen van 121.000 euro, meldt de Finse krant Nya Aland. Hij reed 82 kilometer per uur op een plek waar de maximumsnelheid 50 kilometer per uur is. Ook is zijn rijbewijs tien dagen ingenomen. -
Kinderen en jongeren SOS Kinderdorp Suriname jarenlang misbruikt
In een kinderdorp van SOS Kinderdorpen in Suriname zijn in een periode van ruim dertig jaar zeker negentien kinderen en jongvolwassenen op meerdere manieren misbruikt. Onderzoeksbureau Verinorm spreekt in een rapport van seksueel, emotioneel, lichamelijk en financieel misbruik. Het gaat om onder meer verkrachting, verwaarlozing en stok- en zweepslagen.